Emotional and Behavioral Problems and School Repetition: a Case-Control Study with Adolescents
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms, & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
Algozzine, B., Wang, C., & Violette, A. S. (2010). Reexamining the relationship between academic achievement and social behavior. Journal of Positive Behavior Interventions, 13, 1–14. doi:10.1177/1098300709359084
Bandeira, M., Rocha, S. S., Souza, T. M., Del Prette, Z. A., & Del Prette, A. (2006). Comportamentos problemáticos em estudantes do ensino fundamental: características da ocorrência e relação com habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem. Estudos de Psicologia, 11(2), 199–208. doi:10.1590/S1413-294X2006000 200009
Borba, B. M. R., & Marin, A. H. (2017). Contribuição dos indicadores de problemas emocionais e de comportamento para o rendimento escolar. Revista Colombiana de Psicología, 26(2), 283–294. doi:10.15446/rcp.v26n2.59813
Bordin, I. A., Rocha, M. M., Paula, C. S., Teixeira, M. C. T. V., Achenbach, T. M., Rescorla, L. A., & Silvares, E. F. M. (2013). Child behavior checklist (CBCL), youth self-report (YSR) and teacher’s report form (TRF): an overview of the development of the original and Brazilian versions. Cadernos de Saúde Pública, 29(1), 13–28. doi:10.1590/S0102-311X2013000100004
Cia, F., & Costa, C. S. L. (2012). Desempenho acadêmico nas séries do ensino fundamental: relação com o desenvolvimento social. Psicologia Argumento, 30(68), 109–120. doi:10.7213/psicol.argum.5889
Costa, E. R., & Boruchovitch, E. (2010). As estratégias de aprendizagem de alunos repetentes do ensino fundamental. Psicologia em Pesquisa, 4(01), 31–39.
D’Abreu, L., & Marturano, E. (2010). Associação entre comportamentos externalizantes e baixo desempenho escolar: uma revisão de estudos prospectivos e longitudinais. Estudos de Psicologia, 15(1), 43–51. doi:10.1590/S1413-294X2010000100006
Dazzani, M. V. M., Cunha, E. O., Luttigards, P. M., Zucoloto, P. C. S. V., & Santos, G. L. (2014). Queixa escolar: uma revisão crítica da produção científica nacional. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 18(3), 421–428. doi:10.1590/2175-3539/2014/0183762
De Los Reyes, A., Thomas, S. A., Goodman, K. L., & Kundey, S. M. (2013). Principles underlying the use of multiple informants’ reports. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 123–149. doi:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185617
Gomes, J. A. M. (2016). Os recursos do ambiente familiar e a influência no rendimento acadêmico. Revista Lugares de Educação, 6(12), 103–124.
Gomez, R., Vance, A., & Gomez, R. M. (2014). Analysis of the convergent and discriminant validity of the CBCL, TRF, and YSR in a clinic-referred sample. Journal of Abnormal Child Psychology, 42(8), 1413–1425. doi:10.1007/s10802-014-9879-4
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (2015). Educacenso 2015 – Censo escolar. Recuperado 15 de março, 2017, de http:// http://www.qedu.org.br/brasil/taxas-rendimento/rede-publica/rural-e-urbana?year=2015
Lubenko, J., & Sebre, S. (2010). Longitudinal associations between adolescent behaviour problems and perceived family relationships. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 785–790. doi:10.1016/j.sbspro.2010.07.185
Lyra, G, Assis, S., Njaine, K, Oliveira, R., & Pires, T. (2009). A relação entre professores com sofrimento psíquico e crianças escolares com problemas de comportamento. Ciência & Saúde Coletiva, 14(2), 435–444. doi:10.1590/S1413-8123200900 0200012
Martínez-Sierra, G., & García-González, M. D. S. (2015). Students’ emotions in the high school mathematical class: appraisals in terms of a structure of goals. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 349–369. doi:10.1007/s10763-015-9698-2
Marturano, E. M., & Elias, L. C. S. (2016). Família, dificuldades no aprendizado e problemas de comportamento em escolares. Educar em Revista, 59, 123–139. doi:10.15 90/0104-4060.44617
Millones, D. L. M., Leeuwen, K. V., & Ghesquière, P. (2013). Associations between psychosocial functioning and academic achievement: the peruvian case. Universitas Psychologica, 12 (3), 725–737. doi:10.11144/Javeriana.UPSY12-3.apfa
Moksnes, U. K., Lohre, A., Lillefjell, M., Byrne, D. G., & Haugan, G. (2016). The association between school stress, life satisfaction and depressive symptoms in adolescents: life satisfaction as a potential mediator. Social Indicators Research, 125(1), 339–357. doi:10.1007/s11205-014-0842-0
Nunes, T. G. R., Pontes, F. A. R., Silva, L. I. C., & Dell’Aglio, D. D. (2014). Fatores de risco e proteção na escola: reprovação e expectativas de futuro de jovens paraenses. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 18(2), 203–210. doi:10.1590/2175-3539/2014/0182732
Oliveira, K. L., Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2008). Leitura e desempenho escolar em português e matemática no ensino fundamental. Paidéia, 18(41), 531–540. doi:10.1590/S0103-863X2008000300009
Osti, A., & Brenelli, R. P. (2013). Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem. Psico-USF, 18(3), 417–426. doi:10.1590/S1413-82712013000300008
Pezzi, F. A. S., Donelli, T. M. S., & Marin, A. H. (2016). School failure in the perception of adolescents, parents and teachers. Psico-USF, 21(2), 319–330. doi:10.15 90/1413-82712016210209
Rocha, M. M. (2012). Evidências de validade do “Inventário de autoavaliação para adolescentes” (YSR/2001) para a população brasileira. Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Rumberger, R. W. (2011). Introdution. In R. W. Rumberger, Droping out (pp. 1–19). Recuperado em 15 de março, 2017, de http://education.ucsb.edu/rumberger/book/ch1.pdf
Silvares, E. F. de M., Rocha, M. M. da R., & Emerich, D. R. (2016). Inventário de comportamento da infância e da adolescência (CBCL), relatório para professores (TRF), inventário de autoavaliação para adolescentes (YSR). In C. Gorestein, Y.-P. Wang, & Hungerbühler, Instrumentos de avaliação em saúde mental. Porto Alegre: Artmed.
Sutherland, K. S., Lewis-Palmer, T., Stichter, J., & Morgan, P. L. (2008). Examining the influence of teacher behavior and classroom context on the behavioral and academic outcomes for students with emotional or behavioral disorders. The Journal of Special Education, 41(4), 223–233. doi: 10.1177/0022466907310372
Svansdottir, E., Arngrimsson, S. A., Sveinsson, T., & Johannsson, E. (2015). Importance of physical health and health-behaviors in adolescence for risk of dropout from secondary education in young adulthood: an 8-year prospective study. International Journal for Equity in Health, 14(1), 2–11. doi: 10.1186/s12939-015-0272-x
Valverde, B. S. C. L., Vitalle, M. S. S., Sampaio, I. P. C., & Schoen, T. H. (2012). Levantamento de problemas comportamentais/emocionais em um ambulatório para adolescentes. Paidéia, 22(53), 315–323. doi:10.1590/1982-43272253201303