Preferência Lúdica de uma Amostra de Crianças e Adolescentes da Cidade de Vitória
Main Article Content
Abstract
The aim of this research was to investigate the playing preference of a hundred Brazilian children and adolescents aged between six and fourteen years old. The majority of boys and girls prefer rule-based games in open spaces. Girls chose as a favorite game “volley”, “basketball” or “queimada”. Boys chose “soccer” and “videogame”. The favorite game was mainly played at home with brothers/sisters and/or schoolmates, once or twice a week. Adults were rarely cited as partners. Finally, it was verified that the games and toys are still important in the life of children and adolescents, specially the rule-based games in open spaces and the electronic games.
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
AGRESTI, A. Categorical data analysis. New York: John Wiley & Sons, 1990.
BONAMIGO, L. de R.; KOLLER, S. H. Opinião de crianças quanto à influência da estereotipia sexual nos brinquedos. Estudos de Psicologia, v. 10, n. 2, p. 21-40, 1993.
BUCHMAN, D. D.; FUNK, J. B.. Video and computer games in the '90s: children's time commitment and game preference. Children Today. v. 24, n. 1, p. 12-15, 1996.
CAMPOS, L. F. DE L.; YUKUMITSU, M. T. C.; FONTEALBA, L. H.; BOMTEMPO, E. Videogame: um estudo sobre as preferências de um grupo de crianças e adolescentes. Estudos de Psicologia. v. 11, n. 3, p. 65-72, 1994.
CARVALHO, A.; BERALDO, K.; SANTOS, F.; ORTEGA, R. Brincadeira de menino, brincadeira de menina. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 13, n. 1, 2,3 e 4, p. 30-33, 1993.
COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (Org.). Desenvolvimento psicológico e educação - Psicologia evolutiva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
DAUDT, P. R.; SPERB, T. M.; GOMES, W. B.. As concepções das crianças sobre o brincar. Psicologia, Reflexão e Crítica, v. 5, n. 2, p. 91-98, 1992.
DENEGRI, M.; LINAZA, J. L. Los juegos de reglas: estudio descriptivo de sus manifestaciones em niños urbanos y rurales de la region de la Araucania – Chile. Manuscrito não-publicado. Univesidad de la Frontera, Chile, s/d.
FROST, J. L. Play and playscapes. New York: Delmar Publishers Inc., 1992.
MERGEN, B. Ninety-five years of historical change in the game preference of american children. Play and Culture, v. 4, p. 272-283, 1991.
ORTEGA, A. C.; CAVARRA, C. C.; ROSA, L. I. da; SACCHI, R. A.; ABREU, S. N. de; ZANOTTI, S. V. Tipificação e estereotipia da preferência lúdica: aspectos psicogenéticos e psicossexuais. Manuscrito não-publicado, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 1999.
PIAGET, J. A representação do mundo na criança. Rio de Janeiro: Record, s/d. (Originalmente publicado em 1926).
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. (Originalmente publicado em 1946).
RUIZ, R. O. El juego infantil y la construcción social del conocimiento. Sevilha: Alfar, 1992.
SARACHO, O. N. The relationship of preschool children's cognitive style to their play preferences. Early Child Development and Care. v. 97, p. 21-33, 1994.