Cognitive-Behavioral Intervention in a Group for Anxietyin Primary Care Result Evaluation

Main Article Content

Keila Marine Pedrosa
Gleiber Couto
Roselma Luchesse

Abstract

This study aimed to evaluate the effectiveness of a therapeutic group based on Cognitive-Behavioral Therapy in the care of the person with anxiety disorder in the primary health care network. 12 women aged 20 to 49 years started treatment and 11 completed it three months after the beginning of the intervention. Data were collected using the Beck Anxiety Inventory and the Hamilton Anxiety Scale. Statistical analyses based on the method proposed by Jacobson and Truax (JT) revealed that the most part of the participants presented a reliable positive change after the intervention. Therefore, it was concluded that the use of both instruments proved to be a facilitator of the management and structuring of the activities of the therapeutic group since the results provided a situational diagnosis. Another point to be highlighted concerns about the reliability of the results obtained from the JT Method with all the respective parameters.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Clinical Psychology

References

Afshari, A. T., Neshat-Doost, T. H., Maracy, M. R., Ahmady, M.K., & Amiri, S. (2014). The effective comparison between emotion-focused cognitive behavioral group therapy and cognitive behavioral group therapy in children with separation anxiety disorder. Journal of Research in Medical Sciences, 19(3), 221-227. Recuperado em março, 2015, de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4061643/

Benevides, D.S., Pinto, A. G. A., Cavalcante, C. M., & Jorge, M. S. B. (2010). Cuidado em saúde mental por meio de grupos terapêuticos de um hospital-dia: perspectivas dos trabalhadores de saúde. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 14(32), 127-138. Recuperado em março, 2015, de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141432832010000100011&script=sci_arttext

Chen, Y- C., Chen, C-K., & Wang, L-J. (2012). Quetiapine fumarate augmentation for patients with a primary anxiety disorder or a mood disorder: a pilot study. BMC Psychiatry,12,162. Recuperado em fevereiro, 2015, de http://www. biomedcentral.com

Clark, D. A.; Beck, A. T. (2012). Terapia cognitiva para os transtornos de ansiedade: ciência e prática. Porto Alegre, Artmed.

Cunha, J. A. (2001). Manual da versão em português das escalas Beck. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Significância clínica e mudança confiável na avaliação de intervenções psicológicas. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(4), 497-505.

Ferreira, V. S., Oliveira, M. A., & Vandenberghe, L. (2014). Efeitos a curto e longo prazo de um grupo de desenvolvimento de habilidades sociais para universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 30(1), 73-81. Recuperado em abril, 2015 de http:// www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-37722014000100009&script=sci_arttext

Fortes, S., Lopes, C. S., Villano, L. A. B., Campos, M. R., Gonçalves, D. A., & Mari, J. J. (2011). Common mental disorders in Petrópolis-RJ: a challenge to integrate mental health into primary care strategies. Revista Brasileira de Psiquiatria, 33(2), 150-156. Recuperado em janeiro, 2015, de http://www.scielo.br/pdf/rbp/v33n2/a10v33n2.pdf>. doi:10.1590/S1516-44462011000200010

Gloster, A. T., Wittchen, H-U., Einsle, F., Helbig-Lang, S., Hamm, A.O., Gerlach, A. L., Kircher, T., Zwanzger, P., Lang, T., Fydrich, T., Fehm, L., Alpers, G.W., Strohle,A., Deckert, J.,&Hofler, M. (2011). Psychological treatment for panic disorder with agoraphobia: a randomized controlled trial to examine the role of therapistguided exposure. Situ in CBT –Journal of Consulting and Clinical Psychology, 79(3), 406-420. Recuperado em março, 2015, de http://psycnet.apa.org/journals/ccp/79/3/406/

Habigzang, L. F., Stroeher, F. H., Hatzenberger, R., Cunha, R. C., Ramos, M. S., & Koller, S. H. (2009). Grupoterapia cognitivo-comportamental para crianças e adolescentes vítimas de abuso sexual. Revista de Saúde Pública, 43(1),70-78.

Hamilton, M. A. (1959). Avaliação do estado de ansiedade por classificação. British Journal of Medical Psychology, 32(1), 50-55.

Heldt, E., Blaya, C., Kipper, L., Salum, G., & Manfro, G. (2008). Utilização de técnicas da terapia cognitivo-comportamental em grupo para pacientes com sintomas residuais do transtorno de pânico: seguimento de 2 anos. Revista HCPA, 28(1), 10-15. Recuperado em junho, 2016, de http://seer.ufrgs.br/hcpa/article/view/2039.

Jacobson, N. S., & Tuax, P. (1991). Clinical significance: a statistical approach to defining meaningful chance in psychoterapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59(1), 12-19. Recuperado em março, 2015, de http://www.personal.kent.edu/~dfresco/CRM_Readings/JCCP_Jacobson_ClinSIG.pdf

Lucchese, R., Sousa, K., Bonfin, S. P., Vera, I., & Santana, F. R. (2014). Prevalência de transtorno mental comum na atenção primária. Acta Paulista de Enfermagem, 27(3), 200-207. Recuperado de http://www2.unifesp.br/acta/pdf/v27/n3/v27n3a0. pdf#page=14

Lydiard, R. B., Rickels, K., Herman, B., & Feltner, D. E. (2010). Comparative efficacy of pregabalin and benzodiazepines in treating the psychic and somatic symptoms of generalized anxiety disorder. International Journal of Neuropsychopharmacology, 13, 229-241. Recuperado em março,2015, de http://ijnp.oxfordjournals.org/content/13/2/229.abstract.

Organização Mundial da Saúde. (2008). Relatório Mundial de Saúde 2008: cuidados de saúde primários − Agora mais que nunca. Lisboa, Portugal: Alto Comissariado da Saúde.

Peuker, A. C. Habigzang, L. F., Koller, S.H.,&Araújo, L. B. (2009). Avaliação de processo e resultado em psicoterapias: uma revisão. Psicologia em Estudo, 14(3), 439-445.

Sás, R. M., Coser, D. S., Villa, M. B., Aguiar, A. A. R., & Almeida, M. A. (2012). Programa de remediação fonológica para alunos com Síndrome de Down: aplicabilidade do método JT na Educação Especial.Revista de EducaçãoEspecial, 25(42), 127-142. Recuperado em março, 2015, de http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial

Skapinakis, P., Bellos, S., Koupidis, S. Grammatikopoulos, I., Theodororakis, P.N., &Mavares, V. (2013). Prevalence and sociodemographic associations of common mental discordes in a nationally representative sample of the general population of Greece. BMC Psychiatry, 13(1), 163. Recuperado em março, 2015, de http:// www.biomedcentral.com/1471-244X/13/163

Yoshida, E. M. P., Junior, S. E., Silva, F. R. C. S., Junior, I. F., Sanches, F. M., Penteado, E. F., Massei, A. C., Rocha, G. M. A., & Enéas, M. L. E. (2009). Psicoterapia psicodinâmica breve: estratégia terapêutica e mudança no padrão de relacionamento conflituoso. Psico-USF, 14(3), 275-285.

Wesner, A. C., Gomes, J. B., Detzel, T., Blaya, C., Manfro, G. G., & Heldt, E. (2014). Effect of cognitive-behavioral group therapy for panic disorder in changing coping strategies. Comprehensivepsychiatry, 55(1), 87-92. Recuperado em março, 2015, de http://www.sciencedirect.com/science/journal/0010440X