The Construction of Persuasion in the Letter ‘Helen to Paris’ in Ovid’s Heroides

Authors

  • Marina Geraldo UNESP

Keywords:

Latin, Heroides, Argumentation

Abstract

This article aims to investigate the construction of argumentative dimension in a classical Latin text, drawing on concepts from Linguistics, Semiotics, and Rhetoric. The focus is on analyzing the argumentative mechanisms present in Letter XVII of Ovid’s Heroides, highlighting how they contribute to the character’s persuasive strategy. Through the analysis of selected excerpts, the study seeks to understand how rhetorical resources are articulated in the discourse to produce specific effects of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEREDO, José Carlos de. Gramática Houaiss da Língua Portuguesa. 2a ed. São Paulo: Publifolha, 2008.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística geral. Trad. Maria da Glória Novak e Luiza Neri. São Paulo: Nacional - EdUSP, 1976.

BERTRAND, Denis. Caminhos da Semiótica Literária. Bauru, SP: Edusc, 2003.

CARDOSO, Zelia de Almeida. A literatura Latina. 3a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FARIA, Ernesto. Dicionário latino-português. Belo Horizonte, Rio de Janeiro: Garnier, 2003.

FIORIN, José Luiz. Figuras de Retórica. São Paulo: Contexto, 2019.

FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2018.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 15ª ed. São Paulo: Contexto, 2016.

FIORIN, José Luiz. A Linguagem humana: do mito à ciência. In: ______. (Org.). Linguística? Que é isso? São Paulo: Contexto, 2013.

OVIDE. Héroïdes. Texte établi par H. Bornecque et traduit par M. Prévost. 5e édition revue et corrigée et augmentée par Danielle Porte. Paris: Les Belles Lettres, 2005.

SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística Geral. Organizado por Charles Bally e Albert Sechehaye com a colaboração de Albert Riedlinger. 28ª ed. São Paulo: Cultrix, 2012.

Published

2025-09-01

How to Cite

Geraldo, M. (2025). The Construction of Persuasion in the Letter ‘Helen to Paris’ in Ovid’s Heroides. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 25(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17875