O Livro de São Cipriano: a trajetória de um manual de magia no mercado editorial brasileiro

Authors

Keywords:

História dos Livros, Mercado Literário

Abstract

O Livro de São Cipriano is a relevant product of the Brazilian publishing market, having been published for over 100 years. This article traces the editorial trajectory of this title in Brazil between 1870 and 1970, using advertisements and press columns as historical sources. The article begins with a contextualization of what the book is about and a methodological discussion about the nature of the sources. In advance, the trajectory of the work is traced over decades, and ends with a discussion about the book being considered a best-seller, but forgotten by researchers of the publishing market and history of books.

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Author Biography

Inês Teixeira Barreto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda do Programa de Estudos Pós-Graduados em História Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em Jornalismo pela Universidade Metodista de São Paulo e mestra em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).Pesquisa as práticas mágico-religiosas brasileiras, com foco no século XX e na relação de sincretismos e hibridismos entre práticas de origens distintas. Atualmente desenvolve pesquisas sobre livros e manuais de magia produzidos no Brasil.Possui experiência no trabalho com fontes primárias, em especial fontes de imprensa e livros. Linhas de pesquisa: História Cultural, História dos Livros, História da Bruxaria e Magia, História do Brasil.Atua profissionalmente no mercado de comunicação e ministra aulas e minicursos de maneira independente.

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Published

2025-03-24

How to Cite

Teixeira Barreto, I. (2025). O Livro de São Cipriano: a trajetória de um manual de magia no mercado editorial brasileiro. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 25(1). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17656