"Conto de Escola", de Machado de Assis: uma perspectiva sobre a educação básica no Brasil

Authors

  • Katia Melchiades Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

literature, society, education

Abstract

"Conto de escola", by Machado de Assis, analyzes the exclusion in the Brazilian educational system of the 19th century, where few children had access to school. The work exposes the oppressive school environment of the time, as well as corruption and patriarchy. The author, possibly drawing from his own experiences, criticizes aggression, authoritarianism, and dishonesty present in society through the characters. This makes his work reflect society, broadening the reader's understanding of the socio-cultural context of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: Publifolha, 2000.

CHIARA, et al. Machado para jovens, Rio de Janeiro: Eduerj, 2008.

CRUZ, Nelson; Ciranda Cultural. Lançamento do livro “Conto de escola” com o ilustrador Nelson Cruz. Youtube, 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/live/Iqdl2CT3UU8?si=vlwr0w-lkhhJZFZs>.Acesso em: 20 nov. 2023.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FREYRE, Gilberto. Vida social no Brasil. Nos meados do século XIX. 4ª ed. São Paulo: Global, 2008.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.

MELLO, Josimeire Medeiros de. A história da Educação no Brasil. 2ª ed. Fortaleza: UAB/IFCE, 2012.

PEREIRA, Lúcia Miguel. Machado de Assis. São Paulo: Itatiaia, 1988.

SILVINO, Laerte; ASSIS, Machado de. Conto de escola em quadrinhos. São Paulo: Peirópolis, 2015.

Published

2024-11-07

How to Cite

Melchiades, K. (2024). "Conto de Escola", de Machado de Assis: uma perspectiva sobre a educação básica no Brasil. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 24(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17057