A formação do leitor literário: método criativo no Ensino Fundamental

Authors

  • ANA CAROLINA BORGES DE AGOSTINI UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA “JÚLIO DE MESQUITA FILHO” Faculdade de Ciências e Letras - Câmpus de Assis-SP https://orcid.org/0009-0000-7716-0799

Keywords:

literary literacy, reading, creative method

Abstract

This current article stems from a work that investigates how the formation of the literary reader is constituted in the scope of basic education with students of the ninth grade of regular education. It aims to problematize the meanings of a literary text from a didactic sequence that has as its trigger object the reading of an imagery text, "Rosa", by Odilon Moraes. The elaboration of the structuring scheme is based on Rildo Cosson and Bordini and Aguiar, according to the considerations of other authors, who are triggered in order to discuss, as well as to explore the ways of doing literary reading in school. Thus, it is concluded that the proposal points to viable directions of action in the context of literary literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Vera Teixeira. O saldo da Leitura, in: FALEIROS, R.J; REZENDE, N.L; DALVI, M. A. (org.) Leitura de literatura na escola, 1ª ed. São Paulo, Parábola Editorial, 2013.

AZEVEDO, Ricardo. A formação do leitor e razões para a literatura. In: SOUZA, Renata Junqueira de. (org.) Caminhos para a formação do leitor. São Paulo, DCL, 2004. ISBN 85-7338-927-3.

BORDINI, M. G; AGUIAR, V. T. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil. São Paulo, Editora Brasiliense, 2010.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário/ 1. ed- São Paulo: Contexto, 2019.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática./ 2.ed., - São Paulo: Contexto, 2021.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura/ São Paulo: Contexto, 2020.

FERREIRA, E. AP. G. R. A leitura dialógica como elemento de articulação no interior de uma biblioteca vivida. in: SOUZA, Renata Junqueira de. (org.)Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas, Mercado de Letras, 2009, p.69-96.

FUZA, ngela; OHUSCHI, Márcia; MENEGASSI, Renilson. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pelotas. ISSN: 1983-2400. DOI: HTTPS://DOI.ORG/10.15210/RLE.V14I2.15401

GUIMARÃES, Anna Luiza L. Mas este livro é para criança? “Rosa” e A Terceira margem do livro ilustrado. 2018. (Trabalho de conclusão do curso de pós-graduação- O livro para infância: textos, imagens e materialidades) São Paulo: Faculdade Facon-Polo- Casa Tombada, 2018.

L'ECUYER, Catherine. Educar na curiosidade: A criança como protagonista da sua educação. Barcelona: Fons Sapientiae, 2016.

LAJOLO, Marisa. Literatura- ontem, hoje, amanhã. São Paulo: UNESP, 2018.

LONGO, Giovanna. Cultura Clássica na sala de aula: contribuições para o ensino da Leitura. in: Novas reflexões sobre o ensino de Língua Portuguesa: diálogos entre escola e universidade, (org.) FERREIRA, E. AP. G. R; RAMOS, K.A. H. P; CARVALHO, K. C. H. P. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 77-91.

LOPES, Marlo; BARBOSA JR., Francisco Welligton de Sousa; MARTINS, José Clerton. Leitura de textos literários como subversão à linguagem do poder. Fractal: Revista de Psicologia,Niterói, v. 34, e42215, 2022. https://doi.org/10.22409/1984- 0292/2022/v34/42215

MAGNANI, Maria do Rosário Mortatti. Sobre ensino da leitura. in: Palavras andantes: Ensino de literatura- antologia comemorativa (org.), SILVA, E.T; SILVA, L.L; OLIVEIRA, L.M.Campinas/SP: Edições Leitura Crítica/ALB, 2018.

TAMURA, Ana Lúcia Hermosilla. Concepções de professores alfabetizadores sobre leitura: implicações na formação leitora de seus alunos. Dissertação (Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências), Universidade Estadual Paulista – UNESP - Campus de Marília, 2018.

Published

2023-09-29

How to Cite

BORGES DE AGOSTINI, A. C. (2023). A formação do leitor literário: método criativo no Ensino Fundamental. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 23(2), 160–177. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/16169