Lusophony and African culture

a didactic sequence based on the short story “Nós choramos pelo cão-tinhoso”

Authors

  • Mariana Andrade Ogasawara Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, SP

Keywords:

Education., Lusophony., African culture.

Abstract

Considering how important it is to develop text comprehension and interpretation skills in Portuguese language classes, this paper suggests a sequence of classes to work with the short story “Nós choramos pelo cão-tinhoso” for the 7th grade of middle school, in which we can discuss African culture in elementary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRITO, R. H. P. de. Papel do português em Timor-Leste. Agália. Revista de Estudos na Cultura, Santiago de Compostela, n. 104, p. 79-99, 2013.

HONWANA, L. B. Nós matamos o Cão Tinhoso! In: HONWANA, L. B. Nós matamos o cão tinhoso. São Paulo: Kapulana, 2019. e-book.

LAJOLO, M. Literatura: leitores e leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

ONDJAKI. Nós choramos pelo Cão Tinhoso. In: CHAVES, R. (org.). Contos africanos: dos países de língua portuguesa. São Paulo: Ática, 2009. p. 76-82. (Coleção Para Gostar de Ler, v. 44).

SANTOS, H. A busca de um caminho para o Brasil: a trilha do círculo vicioso. São Paulo: Senac, 2001.

Published

2022-05-18

How to Cite

Andrade Ogasawara, M. (2022). Lusophony and African culture: a didactic sequence based on the short story “Nós choramos pelo cão-tinhoso”. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 22(1), 32–43. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/15016