Fabiano of Vidas secas

Possible dialogues between the character of Graciliano Ramos and the Oppressed man of Paulo Freire

Authors

  • Camila Vilela De Holanda Universidade Presbiteriana MacKenzie

Keywords:

Paulo Freire, Graciliano Ramos, Education

Abstract

Education, a universal human right, is often denied. And, in this denial, we see the contradiction of what Paulo Freire, a Brazilian educator, considered the ontological vocation of man: that of being more. This paper proposes the reading of the social being analyzed by Freire, being fictionalized by Graciliano Ramos in his Fabiano, protagonist of Vidas secas (1938).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Vilela De Holanda, Universidade Presbiteriana MacKenzie

Graduada em Jornalismo pelo Centro Universitário de Brasília (2009) e com um Máster em Asesoramiento de Imagen y Consultoría Política pela Universidad Pontifícia de Salamanca (Espanha) em 2010-11. Mestre (Bolsista da CAPES) em Literatura e Crítica Literária na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) em 2019. Doutoranda em Letras na Universidade Presbiteriana MacKenzie (Bolsa Mérito do Instituto Presbiteriano MacKenzie) sob a orientação da Profª. Drª. Helena Bonito Couto Pereira. Autora de Desmundo, de Ana Miranda: a (des) leitura de um Brasil pela voz ficcional da mulher (Maceió: EDUFAL, 2019). Membro do Grupo De Pesquisa Literatura no contexto pós-moderno (CNPq). Áreas de interesse e estudo: Jornalismo, Comunicação, Literatura e História.

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

RAMOS, Graciliano. Vidas Secas. São Paulo: Record, 2019.

TODOROV, Tzvetan. A Literatura Em Perigo. Trad. Caio Meira. Rio De Janeiro: DIFEL, 2016.

Published

2020-11-18

How to Cite

Vilela De Holanda, C. (2020). Fabiano of Vidas secas: Possible dialogues between the character of Graciliano Ramos and the Oppressed man of Paulo Freire. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 20(3), 77–89. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/13952