Lusophony

ways to make the Portuguese language teaching more accommodating

Authors

  • Luciana Aparecida da Silva Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Carla Batista Alves

Keywords:

Portuguese teaching, Language of reception, Social Pedagogy

Abstract

This article aims to reflect on how the teaching of the Portuguese is promoted among (i) migrants and refugees in at least two different educational contexts within the city of São Paulo: of a regular education in a public school and at a social work held at the Peace Mission, an institution of the Catholic Church that welcomes and supports (i)migrants who are or not in a refuge situation. We will try to demonstrate the importance of the role of Social Education and the teaching of Portuguese as reception language in this teaching-learning process of the subjects involved and how it can contribute to a more humanizing learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Aparecida da Silva, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduada em Letras, com especializações nas áreas de Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Atualmente, cursando Mestrado em Letras.

Trabalho com o ensino de Língua Portuguesa e Inglesa na Educação de Jovens e Adultos há 9 anos.

References

AMADO, R. de S. Português como segunda língua para comunidades de trabalhadores transplantados. Revista da Siple, ano 2, n. 1, p. 89-97, out. 2011.

AMADO, R. de S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da Siple, Brasília, ano 4, n. 2, p. 11-17, out. 2013.

ANÇÃ, M. H. Entre língua de acolhimento e língua de afastamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 13., 2006, Recife. Anais [...] Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2006. 1 CD-ROM.

FIORIN, J. L. A lusofonia como espaço linguístico. In: BASTOS, N. B. (org.). Língua portuguesa e lusofonia: história, cultura e sociedade. São Paulo: PUC-SP, 2006.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

PEREIRA, G. F. Práticas para o ensino de português como língua de acolhimento em contexto escolar não formal: uma pedagogia intercultural. 2017. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017.

SOUZA NETO, J. C. Pedagogia Social: a formação do educador social e seu campo de atuação. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 16, n. 32, p. 29-64, 2010.

Published

2020-11-18

How to Cite

Silva, L. A. da, & Batista Alves, C. (2020). Lusophony: ways to make the Portuguese language teaching more accommodating. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 20(3), 50–63. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/13943