Lusophony
ways to make the Portuguese language teaching more accommodating
Keywords:
Portuguese teaching, Language of reception, Social PedagogyAbstract
This article aims to reflect on how the teaching of the Portuguese is promoted among (i) migrants and refugees in at least two different educational contexts within the city of São Paulo: of a regular education in a public school and at a social work held at the Peace Mission, an institution of the Catholic Church that welcomes and supports (i)migrants who are or not in a refuge situation. We will try to demonstrate the importance of the role of Social Education and the teaching of Portuguese as reception language in this teaching-learning process of the subjects involved and how it can contribute to a more humanizing learning.
Downloads
References
AMADO, R. de S. Português como segunda língua para comunidades de trabalhadores transplantados. Revista da Siple, ano 2, n. 1, p. 89-97, out. 2011.
AMADO, R. de S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da Siple, Brasília, ano 4, n. 2, p. 11-17, out. 2013.
ANÇÃ, M. H. Entre língua de acolhimento e língua de afastamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 13., 2006, Recife. Anais [...] Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2006. 1 CD-ROM.
FIORIN, J. L. A lusofonia como espaço linguístico. In: BASTOS, N. B. (org.). Língua portuguesa e lusofonia: história, cultura e sociedade. São Paulo: PUC-SP, 2006.
FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
PEREIRA, G. F. Práticas para o ensino de português como língua de acolhimento em contexto escolar não formal: uma pedagogia intercultural. 2017. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017.
SOUZA NETO, J. C. Pedagogia Social: a formação do educador social e seu campo de atuação. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 16, n. 32, p. 29-64, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.