A resenha crítica de filme no ensino fundamental II: teoria e prática
Keywords:
Sociodiscursive interactionism. Gender didactic sequence. Critical film review.Abstract
This article presents the result of a master's research that aimed to apply a didactic sequence (SD) for the critical film review genre, with the methodological theoretical apparatus of socio-discursive interactionism (ISD) in order to assist students at a public school of Minas Gerais to eliminate oral marks present in their texts, and improve, based on the use of this genre, their knowledge about the use of different strategies of argumentative discourse. Based on a brief description of the theoretical framework used and the results achieved with the study, we intend to show how SD contributed to the development of these students and to the improvement of teaching and teaching practice.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 14ª ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2ª ed. São Paulo: EDUC, 2007.
BUENO, Luzia. Gêneros textuais: uma proposta de articulação entre leitura, escrita e análise linguística. In: CENP. Língua Portuguesa: ensinar a ensinar. São Paulo: Secretaria de Educação, 2009.
CARVALHO, Gisele de. O gênero ‘crítica’ em dois veículos de mídia digital: Uma análise sob a perspectiva sistêmico-funcional. In: Revista Signos, n. 1, p. 63-76. 2010.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Sequências didáticas para o ensino de línguas. In: O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Reinildes Dias e Vera Lúcia Lopes Cristovão (organizadoras). Campinas: Mercado de Letras, 2009.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (Francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
FIORIN, José Luiz. Argumentação. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2016.
FIORIN, José Luiz. Argumentação. 1ª ed. 4ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.
KOCH, Ingedore G. Villaça. Argumentação e linguagem. 13ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KOCH, Ingedore G. Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
MACHADO, Ana Raquel. A organização sequencial da resenha crítica. In: The Especialist. São Paulo, vol. 17, nº 2, p. 133-149. 1996.
MACHADO, A. R.; CRISTOVÃO, V. L. L.. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. In: Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 547-573, set./dez. 2006.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Fala e escrita. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MEDEIROS, João Bosco. Redação Científica: a prática de fichamentos, resumos e resenhas. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 1999.
MESSIAS, Carla. O gênero textual comentário jornalístico radiofônico no ensino do oral: processo de elaboração de um modelo didático. In: Horizontes, v. 32, n. 2, p. 21-34, jan./jun.2014.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vigotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2009.
PIETRO, Jean-François; Schneuwly Bernard. Le modèle didactique du genre: un concept de l’ingénierie didactique. In: Les cahoers Théodile n° 3. Jan. 2003. (p. 27-52)
SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
TOCAIA, Luciano Magnoni. Leitura e produção textual na universidade: teoria e prática. 2ª ed. São Paulo: Editora Mackenzie, 2019.
VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.