Produção de texto multissemiótico voltado à prática social
Keywords:
text production – multisemiosis – social practiceAbstract
This article presents a teaching project on the production of multisemotic text developed according to BNCC guidelines and with a view to social practice. The objective is to analyze and discuss the stages of this process, as well as its results and implications for students' learning. It is a qualitative research in education, the data of which were generated through textual production activities applied to a public elementary school class. The conceptions of the sociointeractionist perspective guided the development and an analysis of the stages of the developed practice. The results displayed when the entire process allows students to develop the necessary skills and understand textual production as an interactive activity of expression.
Downloads
References
ANTUNES, I. Avaliação da produção textual no Ensino Médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Ensino Fundamental. MEC/ Secretaria de Educação Básica: Brasília-DF, 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base> Acesso em: 23 mar. 2020.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. et al. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
MATENCIO, M. L. M. Atividades de retextualização em práticas acadêmicas: um estudo do gênero resumo. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 25-32, 2002.
PAIVA, F.A. Leitura de imagens em infográficos. In: COSCARELLI, C.V. Tecnologias para aprender. 1ª ed. – São Paulo: Parábola Editorial, 2016, p. 43-59.
RIBEIRO, A. E. Tecnologia e poder semiótico: escrever hoje. Revista texto livre: Linguagem e Tecnologia, v.8, n.1, 2015, p. 112-123.
RIBEIRO, A. E. Textos Multimodais: leitura e produção. 1ª edição. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.