Estratégias de cortesia para a preservação das faces

uma breve análise de feedbacks veiculados em Ambientes Virtuais de Aprendizagem

Authors

  • Tiago Messias Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

face, cortesia, feedback

Abstract

This article has as its theme the politeness strategies used for the maintenance of faces in texts of the feedback genre. The hypothesis is that linguistic strategies are aimed at preserving the faces of the interactants. We list the question: what are the politeness strategies used that promote the maintenance of the faces of the interactants? We list as a central objective to map and analyze politeness linguistic marks that promote the maintenance of the faces of the interactants As a theoretical contribution, we will articulate the contributions of Austin (1990), Goffman (2012) and Brown and Levinson (1987). For analysis we present an excerpt of a text from the research corpus as an example.

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References

AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas: 1990.
BROWN, P.; LEVINSON, S. Politeness: Some universals in language usage. Cambridge:Cambridge University Press, 1987
GOFFMAN, E. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face; Trad. SILVA. F.R. R. 2. Ed. Petrópolis, Vozes, 2012.

Published

2020-07-07

How to Cite

Messias, T. (2020). Estratégias de cortesia para a preservação das faces: uma breve análise de feedbacks veiculados em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 20(1), 32–42. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/13145