Reading practices and scientific promotion texts in Portuguese language textbooks

Authors

  • Jéssica Máximo Garcia Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

media genres, scientifie promotion, reading

Abstract

This article intends to demonstrate how the scientific promotion texts are worked on by Portuguese language textbooks used in the last years of elementary school (6th to 9th years) approved by the PNLD-2014. Its main objective is verifying how the pedagogical approaches oriented towards working with reading scientific promotion texts can support the development of competencies and skills relative to language practices. We have taken into consideration the discussions about multiple languages at school (ROJO, 2012), as well as the studies on media in education (BALTAR, 2008, 2009) and Kleiman (2001) in relation to reading. The results may bring benefits to a reflection on the relations between the schooling process on genres done by textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. ([1953] 2003) Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 3
ed. São Paulo: Martins Fontes.
BALTAR, M. Rádio escolar: letramentos e gêneros textuais. Caxias do Sul: Educs,
2009.
BALTAR, Marcos. Letramento radiofônico na escola. Linguagem em (Dis)curso
(Impresso), v. 8, p. 563-580, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 3ª
versão. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2014: língua portuguesa: ensino
fundamental: anos finais. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação
Básica, 2013.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais de língua portuguesa: terceiro e quarto
ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC, 1998.
BUNZEN, C. Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso.
Dissertação de Mestrado. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 2005
CONSANI, M. Como usar o rádio na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.
FARACO, Carlos Emílio.; MOURA, Francisco Marto. Português nos dias de hoje. – 1ª
ed. – São Paulo: Leya, 2012.
KLEIMAN, Â. Leitura: Ensino e pesquisa. Campinas SP: Pontes, 2001.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. Cecília P. de Souza-e-
Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2001.  
ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial,
2012.
ROJO, R. letramento escolar e os textos da divulgação científica: a apropriação dos
gêneros de discurso na escola. Linguagem em (Dis)curso (Impresso), v. 8, p. 1-25,
2008.
SETTON, Maria da Graça. Mídias: uma nova matriz da cultura. In: Mídia e Educação.
São Paulo: Contexto, 2011, p. 13-30.

Published

2020-11-18

How to Cite

Máximo Garcia, J. (2020). Reading practices and scientific promotion texts in Portuguese language textbooks. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 20(3), 184–196. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/13082