Reading practices and scientific promotion texts in Portuguese language textbooks
Keywords:
media genres, scientifie promotion, readingAbstract
This article intends to demonstrate how the scientific promotion texts are worked on by Portuguese language textbooks used in the last years of elementary school (6th to 9th years) approved by the PNLD-2014. Its main objective is verifying how the pedagogical approaches oriented towards working with reading scientific promotion texts can support the development of competencies and skills relative to language practices. We have taken into consideration the discussions about multiple languages at school (ROJO, 2012), as well as the studies on media in education (BALTAR, 2008, 2009) and Kleiman (2001) in relation to reading. The results may bring benefits to a reflection on the relations between the schooling process on genres done by textbooks.
Downloads
References
ed. São Paulo: Martins Fontes.
BALTAR, M. Rádio escolar: letramentos e gêneros textuais. Caxias do Sul: Educs,
2009.
BALTAR, Marcos. Letramento radiofônico na escola. Linguagem em (Dis)curso
(Impresso), v. 8, p. 563-580, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 3ª
versão. Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2014: língua portuguesa: ensino
fundamental: anos finais. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação
Básica, 2013.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais de língua portuguesa: terceiro e quarto
ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC, 1998.
BUNZEN, C. Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso.
Dissertação de Mestrado. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 2005
CONSANI, M. Como usar o rádio na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.
FARACO, Carlos Emílio.; MOURA, Francisco Marto. Português nos dias de hoje. – 1ª
ed. – São Paulo: Leya, 2012.
KLEIMAN, Â. Leitura: Ensino e pesquisa. Campinas SP: Pontes, 2001.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. Cecília P. de Souza-e-
Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2001.
ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial,
2012.
ROJO, R. letramento escolar e os textos da divulgação científica: a apropriação dos
gêneros de discurso na escola. Linguagem em (Dis)curso (Impresso), v. 8, p. 1-25,
2008.
SETTON, Maria da Graça. Mídias: uma nova matriz da cultura. In: Mídia e Educação.
São Paulo: Contexto, 2011, p. 13-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.