Representação feminina e suicídio: uma leitura de Hedda Gabler (1890), de Henrik Ibsen

Authors

  • André Eduardo Tardivo Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Teatro norueguês. Representação feminina. Suicídio na literatura.

Abstract

The theater, since its emergence in Greece, has undergone numerous transformations until it comes to the understanding that we have in contemporary times, especially at the hands of Shakespeare in the Renaissance; Ibsen, in the nineteenth century and Beckett in the second half of the last century. Based on formal and theatrical thematic transformations, the present work aims to present an analysis of the Norwegian play Hedda Gabler (1890), with a view to the female representation out of the expected in the nineteenth century and suicide, whereas Ibsen’s production also shakes the theatrical making. We anchor our analysis on researchers as Szondi (2001), Rosenfeld (1985), Alvarez (1999), among others.

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Author Biography

André Eduardo Tardivo, Universidade Estadual de Maringá - UEM

André Eduardo Tardivo é mestrando em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), na área de concentração: Estudos Literários, Linha de pesquisa: Literatura e Construção de Identidades, com interesse em Literatura de Autoria Feminina Contemporânea.

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Published

2021-08-27

How to Cite

Tardivo, A. E. (2021). Representação feminina e suicídio: uma leitura de Hedda Gabler (1890), de Henrik Ibsen. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 21(2), 235–252. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/12980