Referential elements in the development of discursive-linguistic capacities
Keywords:
Discursive-linguistic capacity, Direct anaphora, Opinion articleAbstract
This work theme proposes activities in which the use of referential elements can support the development of the discursive-linguistic capacity at the classroom. The main objective is to give to the students the opportunity to get acquainted with the direct anaphora, thus creating condition to them to develop their skills on the construction and reconstruction of coherent and well-structured texts. The proposed activities connect the didactic sequence modules to the text production of opinion article and the reassurance of the importance using direct anaphora as referential strategy establishing it as senses construction tool in the text production.
Downloads
References
BARBOSA, J. P. Sequência didática: artigo de opinião. 2001. Disponível em: http://efpava.cursos.educacao.sp.gov.br/Resource/331586,745,D95/Assets/estrutura/arquivos/modulo4-artigo-de-opiniao.pdf. Acesso em: 24 ago. 2018.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: Educ, 1999.
CAVALCANTE, M. C. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2013.
KOCH, I. V. A coesão textual. São Paulo: Contexto, 2016.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2011.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2018.
MACHADO, A. R. Linguagem e educação: o ensino e aprendizagem de gêneros textuais. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.
MARQUES DE MELO, J.: ASSIS, F. de. Gêneros jornalísticos no Brasil. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2010.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
SOUZA, L. V. de. As proezas das crianças em textos de opinião. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.