Referential elements in the development of discursive-linguistic capacities

Authors

  • Líllyan Gonçalves Rodrigues de Oliveira Lisboa Universidade de Taubaté

Keywords:

Discursive-linguistic capacity, Direct anaphora, Opinion article

Abstract

This work theme proposes activities in which the use of referential elements can support the development of the discursive-linguistic capacity at the classroom. The main objective is to give to the students the opportunity to get acquainted with the direct anaphora, thus creating condition to them to develop their skills on the construction and reconstruction of coherent and well-structured texts. The proposed activities connect the didactic sequence modules to the text production of opinion article and the reassurance of the importance using direct anaphora as referential strategy establishing it as senses construction tool in the text production. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Líllyan Gonçalves Rodrigues de Oliveira Lisboa, Universidade de Taubaté

Tenho graduação em Letras pela Universidade do Vale do Paraíba (2003); especialização em Língua Portuguesa: Gramática e uso pela Universidade de Taubaté(2009); e sou mestranda em Línguística Aplicada pela Universidade de Taubaté. Atualmente sou professora da Fundação Hélio Augusto de Souza. Tenho experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa.

References

BARBOSA, J. P. Sequência didática: artigo de opinião. 2001. Disponível em: http://efpava.cursos.educacao.sp.gov.br/Resource/331586,745,D95/Assets/estrutura/arquivos/modulo4-artigo-de-opiniao.pdf. Acesso em: 24 ago. 2018.

BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: Educ, 1999.

CAVALCANTE, M. C. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2013.

KOCH, I. V. A coesão textual. São Paulo: Contexto, 2016.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2011.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2018.

MACHADO, A. R. Linguagem e educação: o ensino e aprendizagem de gêneros textuais. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

MARQUES DE MELO, J.: ASSIS, F. de. Gêneros jornalísticos no Brasil. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2010.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SOUZA, L. V. de. As proezas das crianças em textos de opinião. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

Published

2021-11-26

How to Cite

Lisboa, L. G. R. de O. (2021). Referential elements in the development of discursive-linguistic capacities. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 21(3), 110–125. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/12600