Functional communicative profile; behavioral problems in children with ASD: The perception of therapeutic accompanier
Keywords:
Autism Spectrum Disorder, Therapeutic companion, Behavior problem, Dysfunctional communication, Dysfunctional behaviorAbstract
People with Autism Spectrum Disorder have disturbance in social communication and behavior problems. The therapeutic companion appears as a mediator to help the individual to improve the condition. This study aims to verify the relationship between the degree of difficulty reported by the companion with ASD and the children’s functionality and behavior change mentioned by him. For this, 30 therapeutic companions answered three instruments per child attended, such as: Communicative Functionality Checklist, CBCL/ 6-18, and a questionnaire about the quality of care provided, in view of dysfunctional behaviors and communication. The results indicated that the behavior problems and dysfunctional communication interfere in 58% of the attendances. Within the analysed population, there was no relationship between behavior problems and non-functionality of the communication. This article is relevant for addressing topics of interest to professionals and researchers who seek to work with the autistic public, providing information about possible challenges related to dysfunctional communication and behavior.
Downloads
References
AGUIAR, C.; RIBEIRO, S. Transtornos invasivos do desenvolvimento: epidemiologia e instrumentos diagnósticos. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento (on-line), v. 6, n. 1, p. 1-10, 2006.
AMATO, C. A. de la. H.; FERNANDES, F. D. M. O uso interativo da comunicação em crianças autistas verbais e não verbais. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, v. 22, n. 4, p. 373-378, 2010. DOI 10.1590/S0104-56872010000400002
AMATO, C. A. H. Aspectos pragmáticos no TEA. In: TAMANAHA, A. C. et al. (org.). Estudos de linguagem no transtorno do espectro do autismo. São Paulo: ABarros, 2022. p. 64-74.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-IV-TR. 4. ed. Tradução Claudia Dornelles. Porto Alegre: Artmed, 2013.
BOESCH, M. et al. Using a behavioral approach to decrease self-injurious behavior in an adolescent with severe autism – a data-based case study. Education and Treatment of Children, v. 38, n. 3, 2015. DOI 10.1353/etc.2015.0012
BOLSONI-SILVA, A. T.; DEL-PRETTE, A.; Problemas de comportamento: um panorama da área. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 91-103, 2003.
BOSA, C. Sinais precoces de comprometimento social no autismo infantil. In: CAMARGOS JR., W. (ed.). Transtornos invasivos do desenvolvimento. Seção II – Temas da Psicologia. Brasília, 2009. p. 42-47.
CARDOSO, C.; FERNANDES, F. D. M. Relação entre os aspectos sócio cognitivos e perfil funcional da comunicação em um grupo de adolescentes do espectro autístico. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, Barueri, v. 18, n. 1, p. 89-98, 2006. DOI 10.1590/S0104-56872006000100011
CENTER FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION, 2022. Disponível em: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/facts.html. Acesso em: 31 jul. 2023.
CHAKRABARTI, S. Early identification of autism. Indian Pediatr, v. 46, n. 5, p. 412-414, 2009.
FERNANDES, F.; AVEJONAS, D.; MORATO, P. Perfil funcional da comunicação do espectro autístico. Revista CEFAC, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 20-26, jan./mar. 2006.
FERNANDES, F. D. M.; AMATO, C. A. H. Análise de comportamento aplicada e distúrbios do espectro do autismo: revisão de literatura. CoDAS, v. 25, n. 3, p. 289-296, 2013.
FIALHO, J. Autismo: a visão da Análise do Comportamento. Centro de Estudos em Psicologia, 2012. Disponível em: https://www.cemp.com.br/textos.php?id=29. Acesso em: 30 jun. 2023.
FIGUEIREDO FILHO, D. B.; SILVA JUNIOR, J. A. Desvendando os mistérios do coeficiente de correlação de Pearson (R). Revista Política Hoje, v. 18, n. 1, p. 115-146, 2009.
LONDERO, I.; PACHECO, J. T. B. Por que encaminhar ao acompanhante terapêutico? Uma discussão considerando a perspectiva de psicólogos e psiquiatras. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 2, p. 259-267, maio/ago. 2006. DOI 10.1590/S1413-
NEUBAUER, M.; FERNANDES, F. Perfil funcional da comunicação e diagnóstico fonoaudiológico de crianças do espectro autístico: uso de um checklist. CoDAS, São Paulo, v. 25, n. 6, 2013.
NUNES, D.; BARBOSA, J. P.; NUNES, L. Comunicação alternativa para alunos com autismo na escola: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 27, p. 655-672, 2021.
RIBEIRO, S. ABA: uma intervenção comportamental eficaz em casos de autismo. Canal Autismo, 14 set. 2010. Disponível em: https://www.canalautismo.com.br/numero/000/aba-uma-intervencao-comportamental-eficaz-em-casos-de-autismo/. Acesso
em: 7 jun. 2022.
SILVARES, E. F. M.; ROCHA, M. M.; SILVA, J. A. O uso do “Inventário de Comportamentos para Crianças e Adolescentes” (CBCL) e outros instrumentos do Aseba na avaliação neuropsicológica infantil. In: TISSER, L. (org.). Avaliação neupsicológica infantil. Porto Alegre: Sinopsys Editora, 2017. p. 49-68.
SOUZA, J. C. et al. Atuação do psicólogo frente aos transtornos globais do desenvolvimento infantil. Psicologia: Ciência e Profissão (on-line), v. 24, n. 2, p. 24-31, 2004. DOI 10.1590/S1414-98932004000200004
STELZER, F. G. Aspectos neurobiológicos do autismo. Cadernos Pandorga de Autismo, v. 2, 2010.
VASCONCELOS, G. Acompanhante terapêutico na escola – será que meu filho precisa? Grupo Conduzir, 9 maio 2017. Disponível em: https://www.grupoconduzir.com.br/acompanhante-terapeutico-na-escola/. Acesso em: 26 maio 2023.
WING, L.; POTTER, D. The epidemiology of autistic spectrum disorders: is the prevalence rising? Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, n. 8, 2002, p. 151-161.
ZANON, R. B.; BACKES, B.; BOSA, C. A. Identificação dos primeiros sintomas do autismo pelos pais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 25-33, 2014. DOI 10.1590/S0102-37722014000100004
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Postgraduate Journal in Development Disorders
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.