Playing and its influence on the development of children with Autism Spectrum Disorder
Keywords:
Play. Autism. Child development. Autistic Spectrum Disorder. Child psicology.Abstract
This article aims to provide reflections over the impacts of playing along childhood development aspects, specifying the needing of interventions that stimulates the playing practice of children with Autism Spectrum Disorder. Since the experience of playing passes through biopsichosocial field, it’s necessary to think like this process affects children with ASD in front of the quirks of relating to others and to the world. The bibliographic study was produced based on Vygotsky’s social-historic perspective, through books and theoretical surveys of publications between years 2008-2018, selected on digital platforms. As the result, it is understood that the incentive of experiences provided by playing promotes an enrichment of psychological structures, taking to the construction of individuals increasingly independents. Such hability cannot be limited when it talks about children with ASD, whose through appropriated mediation and incentive have conditions of developting by playing.
Downloads
References
BAGAROLLO, M. F; RIBEIRO, V. V; PANHOCA, I. O brincar de uma criança autista sob a ótica da perspectiva histórico-cultural. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 19, n. 1, p. 107-120, mar. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000100008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382013000100008
CHICON, J. F. et al. Brincando e aprendendo: aspectos relacionais da criança com autismo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Vitória, ES, Brasil, fev. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-32892019000200169&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 19 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.017
FOLTRAN, R. B.; ROSIN, S. O brincar e o desenvolvimento da criança na educação infantil: primeiras reflexões com base na teoria de Piaget e Vygotsky, Maringá, p.111-222, jan./dez. 2015. Disponível em: https://docplayer.com.br/17692816-Palavras-chave-desenvolvimento-e-aprendizagem-brincar-educacao-infantil.html. Acesso em: 04 set. 2018.
MARCELLI, D.; COHEN, D. Infância e psicopatologia. 8 ed. [S.L.]. Artmed, 2010.
MARTINS, A. D. F. Crianças autistas em situação de brincadeira: apontamentos para as práticas educativas. Universidade Metodista de Piracicaba, PIRACICABA-SP, dez. 2009. Disponível em: http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4032433.pdf. Acesso em: 29 ago. 2018.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky Aprendizagem e desenvolvimento: Um processo sócio-histórico. Editora Scipione. 1993.
ONU NEWS. Oms afirma que autismo afeta uma em cada 160 crianças no mundo. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2017/04/1581881-oms-afirma-que-autismo-afeta-uma-em-cada-160-criancas-no-mundo. Acesso em: 29 ago. 2018.
ROLIM, A. A. M; GUERRA, S. S. F; TASSIGNY, M. M. Uma leitura de Vygotsky sobre o brincar na aprendizagem e no desenvolvimento infantil. Rev. Humanidades, Fortaleza, v. 23, n. 2, p. 176-180, jul./dez. 2008. Disponível em: http://brincarbrincando.pbworks.com/f/brincar _vygotsky.pdf. Acesso em: 03 set. 2018.
SIQUEIRA, C. de C., et al. O CÉREBRO AUTISTA: A BIOLOGIA DA MENTE E SUA IMPLICAÇÃO NO COMPROMETIMENTO SOCIAL. Revista Transformar, nº 8, 2016. Disponível em: http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/64/60. Acesso em: 29 jul. 2020.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4ª ed. São Paulo. Martins Fontes Editora Ltda. 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf. Acesso em: 10 set. 2018.