Human Resource Practices for Diversity Management: The Inclusion of Intellectual Disabilities in a Public Federation of Brazil

Authors

  • Nicole Maccali Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná
  • Paula Suemi Souza Kuabara Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná
  • Adriana Roseli Wünsch Takahashi Professora no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná
  • Karina de Déa Roglio Professora no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná
  • Samantha de Toledo Martins Boehs Professora do Departamento de Administração Geral e Aplicada da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná

Keywords:

Diversity management. Resources human practices. Intellectual disability. Inclusion. Organization.

Abstract

Diversity management has been a theme recently debated in management due to the legal and normative pressures that exist in several countries. In Brazil, this theme became apparent after the promulgation of Law 8213/91 which includes the obligation of public and private organizations to reserve a percentage of their vacancies for persons with disabilities. However, few organizations can meet the percentage demanded by law. In addition to the difficulties of finding these new employees, managers need to deal with the differences among the organizational actors seeking social justice, as they should concern about the consequences of this interaction that is not always harmonious. Adjustments are often necessary to avoid segregation and social exclusion in the work environment. Thus, the aim of this paper is to analyze the interface between diversity management in the inclusion of intellectually disabled people in the organizational context and the practices of Human Resources (HR) generated from this new reality. This theme was investigated in a case study at SESI/PR and SENAI/PR – Paraná/Brazil, with a qualitative approach through interviews with a female manager, six employees, five intellectually disabled people active in the organization and one external collaborator - responsible for monitoring the insertion process in the organization of persons with disabilities. Among the results is verified that the practices of HR are essential for the inclusion of persons with disabilities to take place effectively and generate good results. It was observed that the practices of human resources mentioned above were well structured at the beginning of the inclusion project, but require maintenance policies. Among the contributions of this paper, there is a finding of relevance of human resource practices (recruitment, socialization and awareness, training) for the diversity management, pointing to the need of organizations invest in diversity management for the inclusion of this population fact occur, in addition to law enforcement.

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Author Biographies

Nicole Maccali, Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutoranda em Administração pela UFPR. Temas de Pesquisa: processo decisório estratégico; práticas de gestão; comunicação organizacional; processo estratégico. 

Paula Suemi Souza Kuabara, Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutoranda em Administração pela UFPR. Temas de Pesquisa : Aprendizagem organizacional, desenvolvimento de competências, diversidade, recursos humanos, organizações e relações de trabalho.

Adriana Roseli Wünsch Takahashi, Professora no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná

Professora no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Doutora  em  Administração Instituição pela Universidade de São Paulo - FEA/USP e professora do Departamento de Administração da Universidade Federal do Paraná - PPGADM/UFPR. Temas de pesquisa: aprendizagem organizacional, competências organizacionais, capacidade dinâmica, ensino e pesquisa em administração, e pesquisa qualitativa.

Karina de Déa Roglio, Professora no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná

Professora no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Doutora em Engenharia de Produção.  Temas de Pesquisa: Processo Decisório Estratégico, Administração Estratégica de Recursos Humanos.

Samantha de Toledo Martins Boehs, Professora do Departamento de Administração Geral e Aplicada da Universidade Federal do Paraná. Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 – Jardim Botânico – CEP: 80210-170 - Curitiba - Paraná

Professora do Departamento de Administração Geral e Aplicada da Universidade Federal do Paraná. Doutoranda em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina, área de concentração Psicologia das Organizações e do Trabalho. Atua como Psicóloga Organizacional e leciona nas áreas de Gestão de pessoas e Comportamento Humano. 

Published

2014-12-08

Issue

Section

Human and Social Management