THE ARTICULATION AMONG INDIVIDUAL, GROUP AND ORGANIZATIONAL LEARNING: A STUDY IN THE INDUSTRIAL ENVIRONMENT

Authors

  • Diógenes de Souza Bido Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Arilda Schmidt Godoy Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Bruno Felix von Borell de Araujo Universidade Presbiteriana Mackenzie / São Paulo / SP
  • Jones Carlos Louback Universidade Presbiteriana Mackenzie / São Paulo / SP

Keywords:

Aprendizagem Organizacional, Aprendizagem Grupal, Aprendizagem Individual, Níveis de Aprendizagem, Modelagem em Equações Estruturais.

Abstract

This study aimed to verify and analyze empirically the relationship among the individual, group and organizational learning. Data were collected in a Brazilian plastics industry, with 46 respondents from a total of 88 employees (52%). Data analysis occurred through structural equation modeling with estimation by partial least squares (Partial Least Squares - Path Modeling), in which the constructs were measured as latent variables of second order. The results were compared with those obtained in other contexts, namely: hospital (CHAN, 2003) and bank institution (BIDO et al., 2008). As main result, we observed that the three constructs are correlated, but the correlation between TL (team learning) and OL (organizational learning) was higher in the three studies. One explanation for this result may be due to the perception of respondents that the behavior of the team, really, is the "gateway" to the OL (organizational learning). At the end of the work, some limitations and directions for continuing the research are pointed.

KEYWORDS: Organizational learning; Team learning; Individual learning; Learning levels; Structural equation modeling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diógenes de Souza Bido, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutor em Administração de Empresas pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP).

Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

Arilda Schmidt Godoy, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP).

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

Bruno Felix von Borell de Araujo, Universidade Presbiteriana Mackenzie / São Paulo / SP

Doutorando em Administração de Empresas do Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

Jones Carlos Louback, Universidade Presbiteriana Mackenzie / São Paulo / SP

Doutorando em Administração de Empresas do Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

Published

2010-01-11

Issue

Section

Human and Social Management