Religião e Educação: Uma Análise do Desempenho dos Estudantes no Exame Nacional do Ensino Médio
Keywords:
Religião, Educação, Métodos Quase-ExperimentaisAbstract
This study aims to evaluate the effect of Protestant religion on academic performance. To this end, it was considered the precedent of Max Weber and the literature that points out the importance of education in the movement led by Martin Luther. Thus, it was decided to work with the comparison between the Protestant and Catholic confessions. In order to achieve the proposed objective, microdata from the 2009 edition of the National High School Exam (ENEM) were used. The empirical strategy followed a quasi-experimental approach, using the estimator of Ordinary Least Squares weighted by weights generated with the entropy balancing technique. The results found indicate that Protestant or evangelical candidates performed better in the tests of human sciences; natural sciences; languages and writing. On the other hand, Catholics performed better in the math test, thus corroborating other studies conducted to Brazil.
Downloads
References
ALMEIDA, V. História da Educação e métodos de aprendizagem em ensino de História. [s.l: s.n.].
ANUATTI-NETO, F.; NARITA, R. D. T. A influência da opção religiosa na acumulação de capital humano: um estudo exploratório. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 34, n. 3, p. 453–486, 2004.
ARAÚJO, J. D. A.; SANTOS, D. L. DE J. Religião e educação: o posicionamento das igrejas cristãs em relação às questões dos negros no Brasil. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, v. 14, n. 3, p. 50, 2017.
AZZI, C.; EHRENBERG, R. Household Allocation of Time and Church Attendance. Journal of Political Economy, v. 83, n. 1, p. 27–56, fev. 1975.
BARRO, R. J.; MCCLEARY, R. M. Religion and economic growth across countries. American Sociological Review, v. 68, n. 5, p. 760–781, 2003.
BECKER, S. O.; WOESSMANN, L. Was weber wrong? A human capital theory of protestant economic history. Quarterly Journal of Economics, v. 124, n. 2, p. 531–596, 2009.
BRASIL. Constituição Federativa do Brasil. [s.l: s.n.].
CARVALHO, C. P. DE; RAMOS, M. E. N. Religião e Sucesso Escolar na Rede Municipal do Rio De Janeiro. Educação em Revista, v. 33, 2017.
CUNHA, N. M.; RIOS-NETO, E. L. G.; DE OLIVEIRA, A. M. H. C. Religiosidade e desempenho escolar: O caso de jovens brasileiros da regiao metropolitana de Belo Horizonte. (Religiosity and School Performance: A Case Study of Brazilian Youth in the Metropolitan Region of Belo Horizonte. With English summary.). Pesquisa e Planejamento Economico, v. 44, n. 1, p. 71–116, 2014.
DE CARVALHO FILHO, J. L. Religião, educação e economia em Max Weber. Civitas - Revista de Ciências Sociais, v. 14, n. 3, p. 540, 2014.
FERRARI, M. Martinho Lutero O Autor Do Conceito De Educação Útil. Nova Escola, p. 187, 2005.
GLANVILLE, J. L.; SIKKINK, D.; HERNÁNDEZ, E. I. Religious involvement and educational outcomes: The role of social capital and extracurricular participation. Sociological Quarterly, v. 49, n. 1, p. 105–137, dez. 2008.
HAINMUELLER, J. Entropy balancing for causal effects: A multivariate reweighting method to produce balanced samples in observational studies. Political Analysis, v. 20, n. 1, p. 25–46, 2012.
IBGE. Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Tabelas de resultados. In: Censo 2010. [s.l: s.n.].
INEP. Relatório Pedagógico ENEM. [s.l: s.n.].
OLIVEIRA, L. L. S. DE; CORTES, R. X.; BALBINOTTO NETO, G. Quem vai à igreja? um teste de regressão logística ordenada do modelo de Azzi-Ehrenberg para o Brasil. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 43, n. 2, p. 335–362, 2013.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos adotada e proclamada pela resolução 217 A (III) da Assembléia Geral das Nações Unidas em 10 de dezembro de 1948. Psicologia Clínica, v. 20, n. 2, p. 201–207, 2008.
UHR, D. D. A. P. et al. A Ética Protestante e o Espírito do Capitalismo: Preferências Quanto ao Mercado de Trabalho, Empreendedorismo e a Estrutura Familiar no Brasil. Economia Aplicada, v. 25, n. 3, p. 395–420, 2021.
VALENTIN, I. A Reforma Protestante e a educação. Revista da Educação do Cogeime, v. 19, n. 37, p. 59–70, 2010.
VIEIRA, J. P. RELIGIÃO E EMPREENDEDORISMO NO BRASIL: UMA ANÁLISE UTILIZANDO MODELOS DE ESCOLHA OCUPACIONAL A PARTIR DO CENSO DE 2010ENCONTRO DE ECONOMIA DA REGIÃO SUL. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.anpec.org.br/sul/2013/submissao/files_I/i2-7ffdd2512fe46a6ddc730523ed61dfa9.pdf>. Acesso em: 7 jun. 2022.
WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo A ética protestante e o espírito do capitalismo A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, p. 42–55, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gerson Silva dos Santos, Júlia Gallego Ziero Uhr, Silvio da Rosa Paula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of papers published in the Revista de Economia Mackenzie belongs to the authors, who grant to the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization of the Editorial Committee, except when it is previously authorized.