Quality of urban transportation in Goiânia city: The challenges driven by tourists on their route
Keywords:
Factor analysis, Urban transport, TourismAbstract
This paper presents the evaluation of tourists users of urban transportation in Goiânia city and seeks to identify which are the main challenges faced during their route. For this purpose, questionnaires were applied and analysis was used to transform the variables into smaller factors that explain the main dimensions that summarize the set of observed variables facilitating the evaluation of perspective indicators from the tourist's perspective. In order to be touristy attractive, a city needs to have quality services and infrastructure, and quality urban transport increases the tourist demand of a given locality. Based on the data obtained, it was possible to identify the gaps between customer expectations and their perception after experiencing the service provided. From this, it is possible to select the critical items of the evaluations, which if improved, may contribute to the increase of service quality.
Downloads
References
Beni, M. C. (2019). Análise estrutural do turismo. Senac.
Bezerra, F. A. (2012). Análise fatorial. In: Corrar, L., Paulo, E., Dias Filho, J. M., & Rodrigues, A. (2012). Análise multivariada para os cursos de administração, ciências contábeis e economia.
Brasil (2012) Lei n° 12.587, de 3 de janeiro 2012. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana. Brasília, DF
Chagas, M. M., & Junior, S. M. (2010). Análise da relação causal entre imagem, qualidade, satisfação e fidelidade: um estudo sobre a percepção do turista nacional no destino turístico Natal/RN. Revista Turismo em Análise, 21(3), 494-516.
Chagas, M. M., Sampaio, L. M. B., & Santos, K. E. B. (2013). Análise da influência da imagem de destinos na satisfação e fidelidade a destinações de turismo de sol e praia: Um estudo em Natal/RN. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 7(2), 296-316.
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da Pesquisa Científica.
Goiás (2014), Goiás Turismo, Goiânia, Capital dos negócios e qualidade de vida, Goiás.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. Bookman Editora.
Heraty, M. J. (1989). Tourism transport—implications for developing countries. Tourism Management, 10(4), 288-292.
Kaul, R. N. (1985). Dynamics of Tourism: A Trilogy. Transportation and Marketing. Sterling Publishers.
Llauradó, O (2015). Consultinggroup. Escala de Likert: o que é e como utilizá-la. São Paulo.
Lohmann, G., & Duval, D. T. (2011). Critical aspects of the tourism-transport relationship. Contemporary tourism reviews, 1-37.
Mingoti, S. A. (2005). Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Editora UFMG.
Palhares, G. L. (2002). Transportes turísticos. São Paulo: Aleph.
Paranaiba, A. (2018). Praxiologia e Sintaxe Espacial:. MISES: Interdisciplinary Journal of Philosophy, Law and Economics, 6(2).
Pérez-Nebra, A. R., & Torres, C. V. (2010). Medindo a imagem do destino turístico: uma pesquisa baseada na teoria de resposta ao item. Revista de Administração Contemporânea, 14(1), 80-99.
Prideaux, B. (2000). The role of the transport system in destination development. Tourism management, 21(1), 53-63.
Santos, T. B., & Santos, A. C. M. Z. (2018). Competências são importantes para agentes de viagem? Um estudo exploratório em agências de Porto Alegre. Turismo-Visão e Ação, 20(1), 29-50.
Wanderley, H. (2004). A percepção dos hóspedes quanto aos atributos oferecidos pelos hotéis voltados para o turismo de negócios na cidade de São Paulo (Doctoral dissertation, Universidade de São Paulo).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of papers published in the Revista de Economia Mackenzie belongs to the authors, who grant to the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization of the Editorial Committee, except when it is previously authorized.