Vozes que não se calam
Uma análise dos discursos de docentes e estudantes sobre as reformas no Ensino Médio
Keywords:
Reformas, ensino médio, discursoAbstract
This article presents reflections on educational reforms in High School (Laws No. 13,415/17 and 14,945/24). The objective is to analyze the discourses of teachers and students, trying to understand the discursive strategies they mobilize to give meaning to their positions on educational policies. To reach this goal the analysis focuses on excerpts from interviews, data generated for a doctoral research project developed within the Graduate Program in Linguistics and Teaching at the Federal University of Northern Tocantins (PPGLLIT/UFNT).
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e nº 11.494, de 20 de junho de 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 17 fev. 2017.
BRASIL. Lei nº 14.945, de 31 de julho de 2024. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), e as Leis nº 14.818, de 16 de janeiro de 2024, 12.711, de 29 de agosto de 2012, 11.096, de 13 de janeiro de 2005, e 14.640, de 31 de julho de 2023. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 31 jul. 2024.
BERTRAND, D. Caminhos da semiótica literária. Bauru, SP: EDUSC, 2003.
Fiorin, José Luiz. Linguagem e Ideologia. 6º edição. Editora Ática, 1998, São Paulo.
Fiorin, José Luiz. Elementos de Análise do Discurso. 15 ed. 7º reimpressão - São Paulo: Contexto, 2024.
LANDOWSKI, E. Regimes de Sentido e Formas De Educação. Entreletras, Araguaína/TO, v. 7, n. 2, jul./dez., p.8-14, 2016.
MIQUELETTI, Eliane Aparecida. Semiótica e Currículo: modalização e regimes de interação para/na prática docente. n: SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MIQUELETTI, Eliane Aparecida (org.). Semiótica e ensino: diálogos teóricos e práticos para/com a escola [livro eletrônico]. São Paulo: Editora Dialética; Araguaína, TO: Universidade Federal do Norte do Tocantins – EDUFNT, 2024. p. 63-108.
SILVA, Luiza Helena Oliveira da. O que é, o que pode, o que deve ser o professor? Reflexões semióticas a respeito de discursos sobre a docência. In: SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MIQUELETTI, Eliane Aparecida (org.). Semiótica e ensino: diálogos teóricos e práticos para/com a escola [livro eletrônico]. São Paulo: Editora Dialética; Araguaína, TO: Universidade Federal do Norte do Tocantins – EDUFNT, 2024. p. 29-61
SILVA, Luiza Helena. Formação do leitor na escola: questionamentos a partir da semiótica discursiva. In: PINTO, Francisco Neto Pereira; SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MELO, Márcio Araújo de; CARVALHO, Diógenes Buenos Aires de (Org.). Ensino da literatura no contexto contemporâneo. 1. ed. São Paulo: Mercado de Letras, 2021. v. 1, p. 197-217. 676 p.
SILVA, Luiza Helena Oliveira da. Não vejo o mundo com seus olhos: inquietações sobre a leitura e literatura na perspectiva da semiótica didática. In: BRITO, A. R.; SILVA, L. H. O.; SOARES, E. P. Divulgando conhecimento de linguagem: pesquisas em línguas e literaturas no Ensino Fundamental: Rio Branco: Nepan, 2017.
VIEIRA JÚNIOR, Itamar. Torto Arado. São Paulo: Todavia, 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ellyzandreia Alves de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.








