Artemisias
Works of Artemisia Gentileschi
Keywords:
Artemisia, Historical figure, IntermedialityAbstract
Aiming to understand the historical figure of Artemisia Gentileschi (1593-1653), based on studies of the life and work of the Italian painter, this article analyzes the construction of the image of Artemisia by herself, having as object her work Self-portrait as the allegory of Painting (1638-1639). Furthermore, the construction of the character Artemisia, by Susan Vreeland (2010), in The passion of Artemisia (2010), a novel that became a supplement to the artist’s story and can be interpreted based on studies on intermediality, analyzing the relationship between image and text.
Downloads
References
BERTHO, S. Dominando a imagem: funções da pintura na narrativa. Caligrama, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 109-124, 2015.
FERNANDES, M.; STIRLE, H. Autorretrato, um olhar para si: análises comparadas de poesia e pintura. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 9., 2014, Campo Mourão. Anais [...]. Campo Mourão: Unespar, 2014. p. 1-14.
GENTILESCHI, A. Susana e os anciãos. 1610. Tinta a óleo sobre tela. Pommersfelden: Schönborn Collection.
GENTILESCHI, A. Judith decapitando Holofernes. 1613. Tinta a óleo sobre tela. Napoli: Museo Nazionale di Capodimonte.
GENTILESCHI, A. Autorretrato como alegoria da pintura. 1638-1639. Pintura a óleo. Windsor: Royal Collection, Windsor.
LAGO, I. do. Do Künstlerroman às narrativas de artista: um estudo conceitual. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Estudos Literários) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
LOUVEL, L. Nuances du pictural. Poétique, n. 126, p. 175-189, avr. 2001.
LOUVEL, L. A descrição “pictural”: por uma poética do iconotexto. Tradução Luiz Cláudio Vieira de Oliveira. In: ARBEX, M. (org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Fale-UFMG, 2006. p. 191-220.
MASTERS of art – Artemisia Gentileschi. Hastings, UK: Delphi Classics, 2017.
MICHELANGELO. Adão e Eva expulsos do Paraíso. 1508-1512. Vaticano: Capela Sistina.
RIPA, C. Iconologia overo Descrittione dell’Imagini universali. Roma: [s.n.], 1593.
SÜSSEKIND, P. Arte como espelho. Revista Eletrônica de Estética, Niterói, n. 19, p. 134-152, jul./dez. 2016.
TEDESCO, C. Artemisia Gentileschi e o seu tempo: novas fontes, novas interpretações. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 47-73, jun. 2018a.
TEDESCO, C. Artemisia Gentileschi: trajetória, gênero e representação do feminino (1610-1654). 2018. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018b.
VIEIRA, M. Alegorias contemporâneas: (auto)retratos por Anna Banti, Susan Vreeland e Artemísia Gentileschi. Scripta Uniandrade, Curitiba, v. 10, n. 2, p. 118-132, jul./dez. 2012.
VIEIRA, M. Dimensões da écfrase: a presença da pintura e da arquitetura em romances de artista. 2016. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
VREELAND, S. A paixão de Artemísia. Tradução Beatriz Horta. Rio de Janeiro: José Olympio, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.