Portuguese as a host language
A specific look to its teaching-learning process
Keywords:
Portuguese as a host language, Portuguese language, Teaching practicesAbstract
Learning a new language is not based only on the ability to read, speak, and write, but it also comprises the understanding of a whole new worldview from a culture’s perspective, since both language and culture are inseparable with regard to the existing natural languages in the world. In this context, we have the host language, the main focus of this article – especially in the Portuguese language– in which I will present perspectives of understanding Portuguese as a host language and the importance of a close attention to its teaching-learning process.
Downloads
References
ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA OS REFUGIADOS. Pode entrar: português do Brasil para refugiadas e refugiados. São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2018/02/Pode_Entrar_ACNUR-2015.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.
AMADO, R de S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira – Siple, Brasília, ano 4, n. 2, out. 2013.
BILAC, O. Poesias. 23. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1964.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Ensino médio. Brasília: MEC, Consed, Undime, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.
BRASIL. Refúgio em números e publicações. Brasília, 2018. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/refugio/refugio-em-numeros. Acesso em: 27 set. 2019.
BRITO, R. P. de. Entre vivências e estudos: por uma lusofonia possível. In: FERREIRA, A. M. et al. (ed.). Pelos mares da língua portuguesa 3. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2017. p. 1043-1051. Disponível em: https://www.researchgate.net/_publication/319551169. Acesso em: 27 set. 2019.
COUTO, M. Línguas que não sabemos que sabíamos. In: COUTO, M. E se Obama fosse africano?: e outras interinvenções. São Paulo: Companhia das Letras, 2011. p. 11-18.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GROSSO, M. J. R. Língua de acolhimento, língua de integração. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010.
PEREIRA, G. F. O português como língua de acolhimento e interação: a busca pela autonomia por pessoas em situação de refúgio no Brasil. Cadernos de Pós-Graduação em Letras, v. 17, n. 1, p. 118-134, jan./jun. 2017.
SÃO BERNARDO, M. A. de. Português como língua de acolhimento: um estudo com imigrantes e pessoas em situação de refúgio no Brasil. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
SILVA, A. S. Da língua como solo e como horizonte. In: RETO, L. A.; MACHADO, F. L.; ESPERANÇA, J. P. Novo atlas da língua portuguesa. Lisboa: Instituto Camões, Ministério dos Negócios Estrangeiros de Portugal, ISCTE-IUL, 2016. p. 8-29.
VASCONCELOS, M. L. M. C. Educação básica: a formação do professor, relação professor-aluno, planejamento, mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2012.
XAVIER, M. F.; MATEUS, M. H. (ed.). Dicionário de termos linguísticos. Lisboa: Edições Cosmos, 1992. 2 v.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.