“Assediou, Vacilou”: o gênero discursivo fôlder como porta-voz de um Coletivo de meninas
Keywords:
Textual production. Literacy and Discursive genre. LeafletAbstract
The paper deals with the textual production of the discursive genre leaflet on the theme of violence against women, produced for educational purposes by a Collective of students from a federal public school. Based on the association of the theoretical framework of Literacy (THE NEW LONDON GROUP, 1996; KLEIMAN, 1995; LANKSHEAR; KNOBEL, 2003; ROJO; MOURA, 2012) under the light of the re-reading of the theory of discourse genres (ROJO, 2005; MARCUSCHI, 2008), the writing of the leaflet “Haressed, faltered” gave voice to the Collective by providing the protagonism and students’ authorship, by involving them in the production of a collective social practice.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf>. Acesso em 18 de mai. de 2020.
________. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEF, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/busca-geral/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/13558-politicas-de-ensino-medio>. Acesso: 13 de mai. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso: 01 mai.2020.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: literacy Learning and the design of social futures. London, Routledge, 2005.
GARCEZ, P.M. Educação linguística como conceito para a formação de profissionais de Língua Estrangeira. In: L. MASELLO (Org.) Portugués lengua segunda y extranjera en Uruguay: Actas del Primeiro Encontro de Português Língua Estrangeira do Uruguai. Montevidéu, Faculdad de Humanidades y Ciencias de la Educación/Comisión Sectorial de Investigación Científica, 2008, p. 51-57.
KARMASKI, Acir Mário. Estratégias de leitura de fôlderes. Estudos Linguísticos XXXIV, p. 698-701, 2005.
KLEIMAN, A. B. Os Significados do Letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: Changing knowledge and classroom learning. Buckingham: Open University Press, 2003.
LIMA, A.V. A. de. Um olhar sobre o ensino de produção de texto no Ensino Médio. In: Cleber Ataíde. (Org.). Estudos linguísticos e literários em múltiplas perspectivas. 1ed. Aracaju: Editora da UFS, 2019, v., p. 362 – 372.
MARCUSCHI, L.A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOITA-LOPES, L.P.; ROJO, R.H.R. Linguagens, códigos e suas tecnologias. In: SEB/MEC (Org.). Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2004, p. 14-59.
OLIVEIRA, M. S. Gênero Textuais e Letramento. Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais. Caxias do Sul/RS, 2009.
RODRIGUES, M. A. N. Estratégias de leitura aplicadas ao gênero folder. In: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.3, n. 2, 2014. 1-12. Disponível em: <https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/1860>. Acesso: 01 mai.2020.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J.L., BONINI, A. & MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005, p. 184-207.
SCHLATTER, M. O ensino de leitura em língua estrangeira na escola: uma proposta de letramento. Calidoscópio (UNISINOS), v. 7, 2009, p. 11-23.
THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. The Harvard educational review, v. 1, n. 66, p. 60-92, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.