The posthumous memoirs of Bras Cubas

from the book to the stage

Authors

  • Marcella Iole da Costa Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Media transposition, Literature, Theater

Abstract

The present article aims to analyze the transposition of Machado de Assis’ notorious book The posthumous memoirs of Bras Cubas, published in 1880, to the musical play The posthumous memoirs of Bras Cubas – a comic fantastic musical, created by the actress and director Regina Galdino, in 2017, in São Paulo, Brazil. This article seeks to elaborate on the reasons that led to the format acquired in the new media and on the solutions found so that the final transposition product retained the most important characteristics of the original text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcella Iole da Costa, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie, nas áreas de Linguística, Lusofonia, Identidade e Português Língua Estrangeira. Mestre em Letras pelo mesmo programa. Bacharel em Letras/Tradutor nos idiomas inglês e francês pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, licenciada em Português, Inglês e Francês pela mesma universidade. No período 2015-2016 foi bolsista Fulbright, atuando como instrutora de Português como Língua Estrangeira na Florida International University, em Miami - FL. Atualmente, realiza estágio científico na Universidade do Minho, como parte de sua pesquisa de doutorado, por meio de bolsa concedida pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior, da Capes.

References

ALENCAR, V. P. Bertolt Brecht: teatro épico com postura crítica do público. UOL Educação, 10 fev. 2014. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/disciplinas/artes/bertolt-brecht-teatro-epico-com-postura-critica-do-publico.htm. Acesso em: 10 out. 2017.

ASSIS, M. Memórias póstumas de Brás Cubas. 30. ed. São Paulo: Ática, 2011.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. 2. ed. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

BRECHT, B. Estudos sobre teatro. 2. ed. Tradução Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

CLÜVER, C. Inter textus/inter artes/inter media. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 14, p. 11-41, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1357. Acesso em: 9 out. 2019.

MEMÓRIAS póstumas de Brás Cubas – musical cômico-fantástico. Direção e adaptação de texto: Regina Galdino. Intérprete: Marcos Damigo. Música original: Mário Manga. Direção musical, arranjos e trilha sonora: Pedro Paulo Bogossian. Figurino: Fábio Namatame. Coreografia: Marcos Damigo. Consultoria de movimento: Roberto Alencar. Iluminação e cenografia: Regina Galdino. Execução cenográfica: Luis Rossi. Fotos: Lucas Brandão. São Paulo: Oasis Empreendimentos Artísticos, 2017.

MERQUIOR, J. G. O romance carnavalesco de Machado. In: ASSIS, M. Memórias póstumas de Brás Cubas. 30. ed. São Paulo: Ática, 2011. p. 11-15.

OLIVEIRA, A. M. Machado de Assis: uma releitura à luz da teoria da carnavalização, de Bakhtin. Revista Eletrônica de Estudos Literários, s. 1, a. 5, n. 5, 2009. p. 89-96.

RAJEWSKY, I. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, T. F. N. (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 15-45.

Published

2019-12-19

How to Cite

Iole da Costa, M. (2019). The posthumous memoirs of Bras Cubas: from the book to the stage. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 19(3), 145–154. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/12651