The posthumous memoirs of Bras Cubas
from the book to the stage
Keywords:
Media transposition, Literature, TheaterAbstract
The present article aims to analyze the transposition of Machado de Assis’ notorious book The posthumous memoirs of Bras Cubas, published in 1880, to the musical play The posthumous memoirs of Bras Cubas – a comic fantastic musical, created by the actress and director Regina Galdino, in 2017, in São Paulo, Brazil. This article seeks to elaborate on the reasons that led to the format acquired in the new media and on the solutions found so that the final transposition product retained the most important characteristics of the original text.
Downloads
References
ALENCAR, V. P. Bertolt Brecht: teatro épico com postura crítica do público. UOL Educação, 10 fev. 2014. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/disciplinas/artes/bertolt-brecht-teatro-epico-com-postura-critica-do-publico.htm. Acesso em: 10 out. 2017.
ASSIS, M. Memórias póstumas de Brás Cubas. 30. ed. São Paulo: Ática, 2011.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. 2. ed. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.
BRECHT, B. Estudos sobre teatro. 2. ed. Tradução Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
CLÜVER, C. Inter textus/inter artes/inter media. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 14, p. 11-41, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1357. Acesso em: 9 out. 2019.
MEMÓRIAS póstumas de Brás Cubas – musical cômico-fantástico. Direção e adaptação de texto: Regina Galdino. Intérprete: Marcos Damigo. Música original: Mário Manga. Direção musical, arranjos e trilha sonora: Pedro Paulo Bogossian. Figurino: Fábio Namatame. Coreografia: Marcos Damigo. Consultoria de movimento: Roberto Alencar. Iluminação e cenografia: Regina Galdino. Execução cenográfica: Luis Rossi. Fotos: Lucas Brandão. São Paulo: Oasis Empreendimentos Artísticos, 2017.
MERQUIOR, J. G. O romance carnavalesco de Machado. In: ASSIS, M. Memórias póstumas de Brás Cubas. 30. ed. São Paulo: Ática, 2011. p. 11-15.
OLIVEIRA, A. M. Machado de Assis: uma releitura à luz da teoria da carnavalização, de Bakhtin. Revista Eletrônica de Estudos Literários, s. 1, a. 5, n. 5, 2009. p. 89-96.
RAJEWSKY, I. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, T. F. N. (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 15-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.