Towards a Reframing for Imaginary Management: Challenges of Creation and Dialogicity

Authors

  • Ana Paula Paes de Paula Professora Titular da FACE/CEPEAD/UFMG

Keywords:

Managerial Work. Managerial Imaginary. Management. Dialogicity. Administrator Education.

Abstract

Purpose: The purpose of this article is to discuss the redefinition about the managerial imaginary, recovering other meaning to the management, which involves creating and dialogue, and represents a new dynamic for the activity, as well as challenges for administrator education.

Originality/Gap/Relevance/Implications: In the first part, we make a constrat between the empirical and the abstract conception of management, to highlight the practical, social and political aspects of managerial activity and call into question the traditional view of management as planning and control. In the second part, we argue that the essence of management is the dialectic and their challenge is to resort to dialogicity to face the contradictions.

Key considerations/conclusions: We maintain that the strength of managerial imaginary reinforces the myth of doing business and control is synonymous to manage, despite the empirical findings that contradict this view. Thus, rethinking the management activity means breaking with this imaginary, redefines it and transforming administrator education.

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Author Biography

Ana Paula Paes de Paula, Professora Titular da FACE/CEPEAD/UFMG

Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade de São Paulo (1994), Mestre em Administração Pública e Governo pela Fundação Getúlio Vargas - SP (1998), Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e Pós-Doutora em Administração pela Fundação Getúlio Vargas - SP (2005). Realizou formação teórica em psicanálise no Círculo Psicanalítico de Minas Gerais (CPMG) (2009-2014). Atualmente é professora titular e pesquisadora da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais, além de professora residente do Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares (IEAT-UFMG). É também coordenadora do Núcleo de Estudos Organizacionais Críticos e Transdisciplinares do CEPEAD. Trabalha principalmente com os seguintes temas: epistemologia, transdisciplinaridade e construção do conhecimento organizacional; gestão dialógica e autogestão; movimentos sociais, minorias, participação social na gestão pública e ciberdemocracia; experiências organizacionais alternativas, economia solidária e tecnologia social; subjetividade, resistência e psicanálise de grupos e organizações; pensadores críticos nacionais e ensino e pesquisa em administração.

Published

2016-04-20

Issue

Section

Human and Social Management