Beyond the Economic View of Strategic Alliances: Sociological Implications of The Case of Unihoteis

Authors

  • Fábio Vizeu UNIGRANRIO - Programa de Pós Graduação em Administração
  • Edson Ronaldo Guarido Filho Universidade Positivo - Programa de Mestrado e Doutorado em Administração (PMDA/UP) Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais (IBEPES)
  • Marcelo Alves Gomes Universidade Positivo - Programa de Mestrado e Doutorado em Administração

Keywords:

strategic alliances, sociological analysis, cooperation, economic perspective, hotel industry

Abstract

The purpose of this paper is to discuss the phenomenon of strategic alliances through a sociological perspective as a counterpoint to prevailing economic view, which privileges a conception of rational actor in a utilitarian and contractual basis. The case study investigates the process of constitution of a strategic alliance in the hotel industry in Brazil. Interviews and documentary data were analyzed qualitatively through traditional content analysis and oral history technique. The results revealed relevant emergent sociological aspects concerning strategic alliances which formed the basis for the establishment of four analytical propositions: (A) the process of constituting strategic alliances is influenced by the activity of different interested actors distributed in the political arena, whose actions are guided not only by utilitarian expectations , but also symbolic; (B) the effort of incumbent actors to justify and legitimize a project of interorganizational cooperation and to mobilize other actors in favor of ideas and interests that are consistent with this project influences the process of constituting strategic alliances; (C) principles, categories and shared understandings of interorganizational cooperation , built on the interaction of the constituent actors with external agents, determine the formal and relational arrangements in the process of constituting strategic alliances; (D) the constitution of strategic alliances depends on how organizational actors interpret their membership as desirable or obligatory in a given social context. We conclude in favor to a complementary approach between economic perspective and sociological view in strategic alliance studies, which recognize the social embeddedness of the economic actors as well as the relevance of the institutional dimension of organizational environment. In doing so, we believe the economic approach will benefit from a more complex and comprehensive understanding of strategic alliances.

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Author Biographies

Fábio Vizeu, UNIGRANRIO - Programa de Pós Graduação em Administração

Doutor em Administração de Empresas pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getulio Vargas. Professor do Programa de Pós Graduação em Administração da  Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO).

Pesquisa Perspectiva Sociológica da Estratégia; História da Administração; Estudos Organizacionais.

Edson Ronaldo Guarido Filho, Universidade Positivo - Programa de Mestrado e Doutorado em Administração (PMDA/UP) Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais (IBEPES)

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Paraná. Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Positivo (PMDA/UP). Pesquisador Associado do Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais (IBEPES). 

Pesquisa estratégia sob o vés sociológico, a relação entre organizações e ambiente legal; agência, imersão e relacionamentos organizacionais; institucionalização, mídia e discurso.

Marcelo Alves Gomes, Universidade Positivo - Programa de Mestrado e Doutorado em Administração

Mestre em Administração pelo Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Positivo.Consultor do SEBRAE-PR, Escritório de Foz do Iguaçu. Pesquisa Alianças Estratégicas; Arranjos Produtivos Locais.

Published

2014-05-09

Issue

Section

Thematic Special Forum on Strategic Alliances and Alliance Netoworks