Why Finance? Evaluating the Undergraduate Business Administration Students' Interest in Finance Area

Authors

  • Carlos Eduardo Franco Azevedo Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas (EBAPE) da Fundação Getúlio Vargas (FGV) e Escola de Comando e Estado-Maior do Exército
  • Leonel Gois Lima Oliveira Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)
  • Marcio Moutinho Abdalla Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)
  • Rafael Kuramoto Gonzales Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)
  • Agatha Justen Gonçalves Ribeiro Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)
  • Michelle Moretzsohn Holperin Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Keywords:

Administração, Formação Profissional, Medidas do Interesse Profissional, Modelagem de Equações Estruturais, Finanças

Abstract

This study aims at analyzing the interest of graduate Business Administration students in the discipline of Finance and the main factors influencing this interest. We identified in the literature, five constructs that, in theory, can affect the student’s interest in Finance: (i) personal interest in Finance, (ii) Interest in a career in the area, (iii) Theoretical and practical relevance of the area (iv) Technical knowledge about finance, (v) Interdisciplinary relevance of the area. We  added another construct, which had not been considered in previous studies, called “Students’ perspective on teaching quality”. The data collection instrument was developed based on previous works and aimed at providing information consistent with the hypothesis made. Data were collected from eight higher education institutions, public and private, in the states of Minas Gerais, Rio de Janeiro, Ceará, and Espírito Santo, comprising a sample of 290 valid observations. .A partial least squares (PLS) method of structural equation modeling (SEM) was used to analyze the data.  The Average Variance Extracted (AVE), Average Path Coefficient (APC), Average R-Squared (ARS) and Average Variance Inflation Factor (AVIF) fit indexes were tested and indicated a good overall model fit (R²=0.74). Cronbach’s alpha and reliability composite index were also calculated and reasonable values were found. All constructs showed significant values ??for the standardized coefficient (p <0.01). It is noteworthy that our the results did not allow us to reject any of the hypothesis made. For a deeper and comprehensive understanding of the subject, we suggest that future research focus on the evaluation of the teaching process in Finance and alternative approaches to increase students' interest, with greater convergence between theory and practice.

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Author Biographies

Carlos Eduardo Franco Azevedo, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas (EBAPE) da Fundação Getúlio Vargas (FGV) e Escola de Comando e Estado-Maior do Exército

Doutorando em Administração – FGV/EBAPE; Mestre em Ciências Militares - ECEME e em Operações Militares – ESAO; Graduação em Ciências Militares – AMAN; Professor da Escola de Comando e Estado-Maior do Exército (ECEME).

Leonel Gois Lima Oliveira, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Doutorando em Administração pela Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)
Mestre em Administração pelo Centro de Estudos Sociais Aplicados da Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Marcio Moutinho Abdalla, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Doutorando em Administração pela Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Professor Assistente da Universidade Federal Fluminense (UFF) – Campus Volta Redonda

Rafael Kuramoto Gonzales, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Doutorando em Administração pela Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Estado do Paraná (UFPR)

Agatha Justen Gonçalves Ribeiro, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Mestrando em Administração Pública pela Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Michelle Moretzsohn Holperin, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Mestranda em Administração Pública pela Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE/FGV)

Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Published

2012-09-24