Maternal health condition and functional performance of children with Congenital Zika Syndrome in day care centers in Recife, Pernambuco/Brazil

Authors

  • Afonso Rodrigues Tavares Netto Universidade Federal de Pernambuco/Mestre em Fisioterapia
  • Marianna Melo Universidade Federal de Pernambuco/Graduanda em Fisioterapia
  • Carine Wiesiolek Universidade Federal de Pernambuco/Professora do Departamento de Fisioterapia
  • Milena Monteiro Guimarães Universidade Federal de Pernambuco/Mestre em Fisioterapia
  • Patrícia Meireles Brito Universidade Federal de Pernambuco/Doutoranda em Saúde da Criança e do Adolescente
  • Adriane Mirella Silva Universidade Federal de Pernambuco/Fisioterapeuta
  • Tícia Cassiany Ferro Cavalcante Universidade Federal de Pernambuco/Professora do Centro de Educação
  • Karla Lambertz Universidade Federal de Pernambuco/Professora do Departamento de Fisioterapia

Keywords:

Zika virus, Child day care centers, Education, Special, Disabled Children, Mother-child relations

Abstract

Objective: The present study aimed to evaluate the maternal health condition, the functional performance of children with Congenital Syndrome related to Zika virus infection (SCZ) and to analyze the maternal perception about the insertion of their children in municipal day care centers. Methods: This is an observational and exploratory study of qualitative and quantitative approach between August and December / 2018, including 7 of 11 children enrolled in the municipal school system diagnosed with SCZ. The World Health Organization Disability Assessment Schedule 2.0(WHODAS 2.0) and semi-structured interview script for mothers were applied. Regarding children, the Pediatric Disability Assessment Inventory (PEDI) was applied. Results: There was an overload in the activity levels and maternal participation even after the children were inserted in the day care centers. Children with poor functional performance, developmental delays and widespread need for primary caregiver care were found. Maternal reports have identified benefits of insertion in day care centers, but there is still a need for active participation of mothers in childcare and lack of care. structural adaptations, permeating maternal overload. Conclusion: Despite being an epicenter of the SCZ epidemic, with a large number of reported cases, greater strategies for including children in the school system, structural improvements, professional skills and maternal support are necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONOVSKY, A. Health, Stress and Coping. London: Jossey-Bass; 1979.
BALERONI, D.; SILVA, R.; PFEIFER, L.I.; FUNAYAMA, C.A.R. Gross Motor Function Classification System – E & R © Versão Brasileira. São Paulo. 2007. DOI: 10.1590/1809-2950/14396823022016
BALTOR, M.R.R.; BORGES, A.A.; DUPAS, G. Interação com a criança com paralisia cerebral. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. 2014; 18. DOI: 10.5935/1414-8145.20140007
BOSSI, T.J.; BRITES, S.N.D.; PICCININI, C.A. Adaptação de bebês às creches: aspectos que facilitam ou não esse período. Paidéia (Ribeirão Preto) 2017; 27: 448-456. DOI: 10.1590/1982-432727s1201710
CARNEIRO, S.; FLEISCHER, S. “Eu não esperava por isso. Foi um susto”: conceber, gestar e parir em tempos de Zika à luz das mulheres de Recife, PE, Brasil. Interface: comunicação, saúde e educação. 2018; 22:709-719. DOI: 10.1590/1807-57622017.0857
DIAS, D.S.; VERONEZ, M.H.G. Direito à saúde e à educação das crianças microcéfalas. Unisanta Law and Social Science.2017; 6(2):145-162
FREITAS, P. M de; CARVALHO, R. C. L.; LEITE, M. R. S. D. T.; HAASE, V. G. Relação entre o estresse materno e a inclusão escolar de crianças com Paralisia Cerebral. Arquivos Brasileiros de Psicologia. 2005; 57(1-2):46-57.
GRANDE, C.R.; NUNES, I.B.; COELHO, V.; CADIMA, J.; BARROS, S. A experiência do bebé na creche: Percepções de mães e de educadoras no período de transição do contexto familiar para a creche. Aná Psicológica. 2017; 35(3):247-262. DOI: 10.14417/ap.1174
JUNIOR, D.B.B.; VENTURA, O.L. The Likely Impact of Congenital Zika Syndrome on Families: Considerations for Family Supports and Services. Pediatrics. 2018; 141: 181-187. DOI: 10.1542/peds.2017-2038G
LIRA, L.V. Dar um bale: Ativismo materno na busca de serviços a bebês com Síndrome Congênita do Vírus Zika no Recife. Revista Textos Graduados. 2019; 5:17-31.
MANCINI, M. C. Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade (P.E.D.I.), Manual da Versão Brasileira Adaptada. Minas gerais: Editora UFMG. 2005.
MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Hucitec. 2013;13. DOI: 10.1590/S1413-81232007000400030
MIRANDA, H.A.; COSTA, M.C.; FRAZÃO, M.A.M.; SIMÃO, N.; FRANCHISCHINI, S.; MOSHFEGHI, D.M. Expanded Spectrum of Congenital Ocular Findings in Microcephaly with Presumed Zika Infection. Ophthalmology. 2016; 123: 1788–1794. DOI: 10.1016/j.ophtha.2016.05.001
MORAES, R. Análise de conteúdo. Ver Educação. Porto Alegre. 1999; 22(37):7-32.
MOREIRA, M.C.N.; MENDES, C.H.F; NASCIMENTO, M. Zika, protagonismo feminino e cuidado: ensaiando zonas de contato. Interface. 2018; 22(66). DOI: 10.1590/1807-57622017.0930
NUNES, J.; PIMENTA, D.N. A epidemia de Zika e os limites da saúde global. Lua nova. 2016; 98: 21-46. DOI: 10.1590/0102-6445021-046/98
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Avaliação de Saúde e Deficiência: Manual do WHO Disability Assessment Schedule (WHODAS 2.0). 2015.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. São Paulo: Centro Colaborador da Organização Mundial de Saúde para a Família das Classificações Internacionais. 2003.
PEDRO-CUESTA, J.; GARCÍA-SAGREDO, P.; ALCALDE-CABERO, E.; ALBERQUILLA, A.; DAMIÁN, J.; BOSCA, G. et al. Disability transitions after 30 months in three communitydwelling diagnostic groups in Spain. PLoS One. 2013;8(10):e77482. DOI: 10.1371/journal.pone.0077482
PALISANO, R.; ALMARSI, N.; CHIARELLO, L. A. Family needs of parents of children and youth with cerebral palsy. Child Care Health Dev. 2010; 36: 85-92. DOI: 10.1111/j.1365-2214.2009.01030.x
PALISANO, R.; ROSENBAUM, P.; WALTER, S.; RUSSELL, D.; WOOD, E.; GALUPPI, B. Gross Motor Function Classification System©. Dev Med Child Neurol. 1997; 39:214-223. DOI: 10.1111/j.1469-8749.1997.tb07414.x
PERNAMBUCO, Secretaria de estado da saúde. Secretaria Executiva de Vigilância em Saúde. Informe Técnico nº 06/2018, Síndrome Congênita relacionada à infecção pelo vírus Zika; 2018.
RIGBY, P.J.; RYAN, S.E.; CAMPBELL, K.A. Effect of Adaptive Seating Devices on the Activity Performance of Children With Cerebral Palsy. Arch Phys Med Rehabil. 2009; 90: 1389- 1395. DOI:10.1016/j.apmr.2009.02.013
SILVA, J. Oportunidades de estimulação no domicílio e habilidade funcional de lactentes e pré-escolares com fatores de risco para alteração no desenvolvimento [dissertação]. Universidade Federal de Juiz de Fora; 2013.
SILVEIRA, C.; PARPINELLI, M.A.; PACAGNELLA, R.C.; CAMARGO, R. S de; COSTA, M.L.; ZANARDI, D.M. et al. Adaptação transcultural da Escala de Avaliação de Incapacidades da Organização Mundial de Saúde (WHODAS 2.0) para o português. Rev Assoc Med Bras. 2012; 59(3): 234–240. DOI: 10.1016/j.ramb.2012.11.005
VENTURA, C. V.; MAIA, M.; VENTURA, B.V.; VAN DER LINDEN, V.; ARAÚJO, E.B.; RAMOS, R. et al. Ophthalmological findings in infants with microcephaly and presumable intra-uterus Zika virus infection. Arquivos Brasileiros de Oftalmologia. 2016;79:1–3. DOI: 10.5935/0004-2749.20160002
VITTA, F.C.F de. A inclusão da criança com necessidades especiais na visão de berçaristas. Cadernos de Pesquisa. 2010; 40(139):75-93.
VITTA, F.C.F de; VITTA, A de; MONTEIRO, A.S.R. Percepção de professores de educação infantil sobre a inclusão da criança com deficiência. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília. 2010; 16(3): 415-428.

Published

2020-12-02

Issue

Section

Artigos