Sensitivity and specificity of psychological instruments in the assessment of attention deficit and hyperactivity disorder

a systematic review study

Authors

  • Beatriz Camilo Araujo dos Santos Costa Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Daniela Sacramento Zanini Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Keywords:

Palavras-chave: sensibilidade, especificidade, TDAH, avaliação psicológica.

Abstract

Objective: Systematically review studies regarding the sensitivity and specificity of psychological instruments in the evaluation of ADHD. Method: A systematic review was performed by searching national and international databases on the Capes platform, with the writers ADHD / sensibility and specificity, without selecting specific databases. The research was restricted to publications of the last five years (2014-2019). Inclusion criteria were: ADHD psychological assessment articles with children; empirical articles published in a Brazilian or foreign journal; peer reviewed. Exclusion criteria were repeated articles; with the presence of comorbidities; articles not found in full. We obtained 42 articles. Results: The final sample consisted of two articles. There was a low index of publications regarding sensitivity and specificity of instruments in psychological assessments for ADHD, even with the large number of studies related to the disorder in the last five years. Conclusion: Need for investment in constructing sensitive and specific psychological instruments for diagnostic procedures in ADHD.

 

Keywords: sensitivity, specificity, ADHD, psychological assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association. (2014). DSM-V: Manual Diagnóstico e Estatístico dos Transtornos Mentais (5a ed.). Porto Alegre: Artmed.
Bustillo, M., & Servera, M. (2015). Análisis del patrón de rendimiento de uma muestra de ninõs com TDAH en el WISC IV. Revista de Psicologia Clínica con Ninõs y Adolescentes, 2(2), 121-128. Recuperado em 10 abril, 2019, de https://www.revistapcna.com/sites/default/files/04-2_bustillo_wisc_tdah.pdf
Bosch-Bayard, J. et al. (2018). Stable Sparse Classifiers Identify qEEG Signature that Predict Learning Disabilities (NOS) Severity. Frontiers in Neuroscience, 11, 749. Recuperado de 15 fevereiro, 2019, de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5775224/.
Cristiano, M. (2017). Sensibilidade e Especificidade na Curva de ROC: um estudo de caso. Dissertação de mestrado, Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Leiria, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Leiria, Portugal. Recuperado em 15 maio, 2019, de https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/2927/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o_MarianaCristiano.pdf
Fennolar-Cortes, J., & Fuentes, L. J. (2016). The ADHD Concomitant Difficulties Scale (ADHD-CDS) a Brief Scale to Measure Comorbidity Associated to ADHD. Frontiers in Psychology, 7, 871. Recuperado em 15 maio, 2019, de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4905958/.
Fuentes, D; Malloy-Diniz, L.F; Camargo, C.H; Consenza, R. (2014). Neuropsicologia: teoria e prática. 2a ed. Porto Alegre: Artmed.
International Test Comission. (2014). Guidelines on the Security of Tests, Examinations, and Other Assessments. Recuperado em 15 maio, 2019, de https://www.intestcom.org/files/guideline_test_security.pdf
Luria, A. R. (1984). Fundamentos de Neuropsicologia. Tradução: Juarez Aranha Ricardo. São Paulo: Editora S.A.
Miotto, E. C., De Lucia, M. C. S., & Scaff, M. (2012). Neuropsicologia Clínica. São Paulo: Roca.
Miranda, M. C., Muszkat, M., & Mello, C. B. (2013). Neuropsicologia do desenvolvimento: transtornos do desenvolvimento. Rio de Janeiro: Rubio.
Ramos, A. A., Hamdam, A. C. (2016). O crescimento da avaliação neuropsicológica no Brasil: uma revisão sistemática. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(2), 471-485. Recuperado em 15 maio, 2019, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932016000200471
Roger, G. (2014). Neuropsicologia (4a ed.). São Paulo: Santos.
Seabra, A. G., & Dias, N. M. (org.). (2012). Avaliação Neuropsicológica: atenção e funções executivas (Vol. 1). São Paulo: Memnon.
Seabra, A. G., & Capovilla, F. C. (2009). Teoria e pesquisa em Avaliação Neuropsicológica (2a ed.). São Paulo: Memnon.
Wagner, F., Rohde, L. A. & Trentini, C. M. (2016). Neuropsicologia do Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade: Modelos Neuropsicológicos e Resultados de Estudos Empíricos. Psico-USF, 21(3), 573-582. Recuperado em 15 maio, 2019, de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-82712016000300573&script=sci_abstract&tlng=pt
Wechsler, D. (2015). Escala Wechsler de Inteligência para Crianças (WISC-IV) (4a ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Published

2020-07-16

Issue

Section

Artigos