CONCEPTS, RELATIONSHIPS AND CASE STUDIES RELATED TO THE SUPPORT OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT FACTORS FOR THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTALLY-FRIENDLY PRODUCTS

Authors

  • Charbel José Chiappetta Jabbour Universidade de São Paulo
  • Fernando César Almada Santos Escola de Engenharia de São Carlos
  • Ana Beatriz Lopes de Sousa Jabbour Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

environmental management, environmentally-friendly products, human resource management.

Abstract

The aim of this paper is to discuss the incorporation of environmental criteria into product development, highlighting the contributions of human resource management factors. The literature review is complemented by two case studies carried out in Brazilian companies. It is possible to conclude that the more environmentally-friendly products are developed with excellence, the more this type of product development interacts with human resource management factors. Finally, the main ways for continuing the analysis of this paper are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Charbel José Chiappetta Jabbour, Universidade de São Paulo

Doutor em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia de São Carlos. Professor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP).

Fernando César Almada Santos, Escola de Engenharia de São Carlos

Doutor em Administração pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV). Professor Doutor do Departamento de Engenharia de Produção da Escola de Engenharia de São Carlos.

Ana Beatriz Lopes de Sousa Jabbour, Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Engenharia de Produção pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP). Professora do Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Published

2009-06-12

Issue

Section

Human and Social Management