Corporate Social Responsibility: on the Reduc a Double Look

Authors

  • Helio Arthur Irigaray FGV-EBAPE Fundação Getulio Vargas Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas
  • Sylvia Constant Vergara FGV-EBAPE Fundação Getulio Vargas Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas
  • Marcio Cesar Franco Santos Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Keywords:

Responsabilidade Social Corporativa, Etnografia, Autoetonografia, Fotoetnografia, SMS

Abstract

Corporate Social Responsibility(CSR) has been discussedin boththeacademicandbusiness circles, having been portrayedas a strategy thatmay contribute to thefinancial performance of companies, astrategic response toinstitutional pressuresincurred by the companies, a merespeechmarketing,or evenapost-profit activity. The discussion on the topic remains centered organizations and other actors (stakeholders) are treated as adjuncts satellites. Thepurpose of this studyis to shift thecenter of discussion onCorporate Social Responsibility (CSR), the companyfor civil societyand respondto the followinginvestigative question: to what extentthe discourseand practicesare congruentPetrobras, from the perspective ofcommunitylivesaround theDuque de Caxias Refinery(Reduc)? It is basedon the belief thatsomething fundamentalhas been lostin the search forsolutionspurely technical-instrumental, which resulted in the generation ofanutilitarianand calculating society. Unlike other studies that aimed to analyze the correlation between CSR and financial return, public policy or social investment, this seeks to analyze the speech Petrobras on CSR and confront him with the look of residents of the community.It was understoodthe need togive voiceto those whoare marginalizedand forgottenin official speeches, in this case,the community of Campos Eliseos. Thus, we conducted anempirical researchin the community, located in Duque deCaxias, using different ethnographic approaches, such as autoethnographyand photoethnography. We found thatthe imagethatcommunicatesexternallyPetrobrasis thegreat virtueof havinganagendaand ensures thatits activities forecologicalpracticesand politicallycorrect, but it was found thatthe surrounding communitydoes not sharetheview thatPetrobras announcesexternally intheirSecurity Policies, Healthand Environment, which is tohave a greatcivic virtue. It is understoodthat organizationsare accountablenot onlyto shareholdersbut alsoemployees, media, government andthe communities in whichthey operate andwith which they interact. Advocatesthe democratizationof decision-makingorganization, which should be givenon the basisof amore participatorydialoguewith allsocial partners.

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Author Biographies

Helio Arthur Irigaray, FGV-EBAPE Fundação Getulio Vargas Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas

Helio Arthur Reis Irigaray é Doutor em Administração de Empresas pela FGV-EAESP (2008), Mestre em Administração de Empresas pela PUC-Rio (1997) e Bacharel em Economia pela University Of Northern Iowa (1986). Atualmente, é professor da Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da FGV e coordenador-adjunto do curso de graduação em Administração. Leciona nos cursos de pós-graduação da FGV. É professor-convidado da PUC-Rio, onde leciona Estratégia e Portfólio de Projetos (MBA em Projetos). Tem interesse nas seguintes áreas de pesquisa: diversidade e relações de trabalho, bem como os impactos dos discursos e práticas de sustentabilidade das organizações nas relações de trabalho e nas comunidades envolvidas.

Sylvia Constant Vergara, FGV-EBAPE Fundação Getulio Vargas Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas

Sylvia Constant Vergara é Doutora em Educação pela UFRJ, Mestre em Administração Pública pela Ebape/FGV e Pedagoga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com estágio na Beckman High School, PS 59, New York. Atualmente, é professora titular da Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas. Tem interesse no ensino e pesquisa relacionados aos seguintes temas: desenvolvimento gerencial, desenvolvimento organizacional, ensino e pesquisa.

Marcio Cesar Franco Santos, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Marcio Cesar Franco Santos é doutorando em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e Mestre em Administração pela Universidade do Grande Rio. Atualmente, é professor na graduação do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Tem interesse nos impactos dos discursos e práticas de sustentabilidade das organizações nas relações de trabalho e nas comunidades envolvidas, no estudo de competências e na relação ensino-aprendizagem.

Published

2013-09-23

Issue

Section

Thematic Special Forum on Social Management