RFID ADOPTION IN BRAZIL: AN EXPLORATORY STUDY

Authors

  • Marcelo Caldeira Pedroso Fundação Instituto de Administração
  • Ronaldo Zwicker Universidade de São Paulo
  • Cesar Alexandre de Souza Universidade de São Paulo

Abstract

Radio frequency identification (RFID) has been a relevant topic addressed by companies, academics and media. Many companies have been developing RFID initiatives in order to identify the potential applications and map the benefits associated with their implementation. This work presents a framework for RFID technology adoption, considering its business drivers, inhibitors, applications and expected benefits. This framework provided a conceptual basis for analyzing a research conducted in 114 companies in Brazil. Among other conclusions, we highlight the importance of companies’ information technology area as an enabler for innovation and the weak association between expected benefits and business challenges with the current level of technology adoption.

KEYWORDS: Radio frequency identification; RFID; Information technology; Innovation; Supply chain management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Caldeira Pedroso, Fundação Instituto de Administração

Doutor em Engenharia de Produção pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP). Professor doutor do Mestrado Profissional em Administração da Fundação Instituto de Administração (FIA).

Ronaldo Zwicker, Universidade de São Paulo

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP). Professor doutor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP).

Cesar Alexandre de Souza, Universidade de São Paulo

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP). Professor doutor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP).

Issue

Section

Presentation