Procurement for Innovation: Cases of Innovations Inducted by Public Sector Clients

Authors

  • Marina Figueiredo Moreira Universidade de Brasília
  • Eduardo Raupp de Vargas Universidade de Brasília

Keywords:

Inovação, Inovação em Serviços, Indução de Inovações, Compras para a Inovação, Serviços de Software.

Abstract

This study aims to contribute to the understanding of the process of innovation induction by public clients and its dissemination in service activities by investigating ten cases of innovation in companies that provide software services to public clients in the Federal District of Brazil. This study adopted an integrative approach as a theoretical basis for the study of innovation in services. In addition, the theoretical premise of public procurement was investigated as a political tool to promote innovation — procurement for innovation — adopting the adaptation of the Chain-linked Model developed in an earlier study. Using the model’s perspective, the study developed a proposal for understanding the induction and possible spread of innovations in software services through the use of public procurement based on three steps. Thus, this study may be described as descriptive, qualitative and transversal. Data were collected from semi-structured interviews with respondents from private companies that developed the most significant innovations for government clients. The ten selected innovations were then reported and analyzed using four criteria: description, timing, characteristics and earnings generated for the company. The analysis revealed that innovations have emerged in response to a requirement (or a set of requirements) established by a public customer and that they occurred in two phases: a pre-sale phase and a development phase. Innovations confirmed the premise of induction from two trajectories presented in the theoretical model: the central path of innovation, "c", and the connections and feedbacks, path "f". The study identified radical, incremental and ameliorative innovations. The gains made by companies with innovations confirm the condition, and the dynamics observed related to the induction of innovations in the selected cases seem to be compatible with this study’s proposal.

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Author Biographies

Marina Figueiredo Moreira, Universidade de Brasília

Professora da área de Inovação e Empreendedorismo do Departamento de Administração da Universidade de Brasília - UnB. Doutoranda em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA / UnB em regime de co-tutela com a Université Paul Cézanne - Aix-Marseille III (França). Tem pesquisas relacionadas aos temas de Inovação, Inovação em Serviços, Políticas Públicas para Inovação e Contratação de Serviços Inovadores.

Eduardo Raupp de Vargas, Universidade de Brasília

Possui graduação em Ciências Econômicas (1994), Especialização em Economia Política (2000), Mestrado (2002) e Doutorado em Administração (2006) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. O Doutorado foi realizado em cotutela com a Université des Sciences et Technologies de Lille, França, obtendo o título de Doutor em Economia Industrial pela universidade francesa. É professor-adjunto da Universidade de Brasília, onde atua no Departamento de Administração e no Programa de Pós-Graduação em Administração da FACE/UnB. Atualmente é chefe do Departamento de Administração da UnB. Atua também como professor-visitante da Université Paul Cézanne (Aix-Mairseille 3), em Aix-en-Provence, França. Seu principal tema de pesquisa é a Inovação em Serviços e o papel dos Serviços no Sistema de Inovação. Decorrem desta temática pesquisas sobre diversos ramos dos serviços, públicos e privados, com destaque para os serviços hospitalares e serviços de software, além de investigações sobre modelos de gestão da inovação em serviços, a internacionalização dos serviços e sobre as políticas públicas voltadas para a inovação e para o setor de serviços. Atualmente conduz disciplinas na área de Gestão da Inovação e Inovação em Serviços.

Published

2012-08-01

Issue

Section

Resources and Entrepreneurial Development