Appropriation of managerial knowledge: an alternative view about the development of the field

Authors

  • Amon Narciso de Barros Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rafaela Costa Cruz Universidade Federal de Uberlândia
  • Wescley Silva Xavier Universidade Federal de Minas Gerais
  • Alexandre de Pádua Carrieri Universidade Federal de Minas Gerais
  • Gusttavo Cesar Oliveira Lima Fundação Comunitária de Ensino Superior de Itabira

Keywords:

Management, Teaching, Knowledge, Foucault, History

Abstract

This work aims to present an alternative view concerning to establishment of managerial knowledge. Moreover, this work aims to highlight the relevance of practitioners-managers to the coursing of managerial knowledge, and even its appearance, in a context where there was not management course. Thus, the knowledge transference and its legitimacy had not been integrated yet to the construction science rules, but it has been established in some sense besides those senses that are legitimized into an institutional perspective. Firstly, this paper considers the importance of studies that adopt an approach to the management into a historical view, in order to discuss deeply at contemporary time. This is a theoretical and epistemological approach that has become stronger – mainly in others countries – and recently incorporated by Brazilians researchers (e.g COSTA; BARROS; MARTINS, 2010). Later, this work presents the foucaultian perspective that was used to support us in some reflections, principally the purposes about the constitution of discourses and the establishment of knowledge. We believe that this reflection concern to establishment of a truth production regime, similar at a science production regime, is crucial to comprehend the omission of practitioners’ knowledge in studies about managerial knowledge development. In this paper we used some elements to discuss about the constitution of knowledge managerial field, mainly its development in Brazil. We conclude that practical knowledge, even marginalized, has been important to the formation of managerial knowledge field, principally in the period before the establishment of this knowledge into scientifics truths production regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amon Narciso de Barros, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Administração pelo Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando do Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais (Bolsista da FAPEMIG).

Interesses de pesquisa em movimentos sociais e estudos organizacionais; teoria crítica;  memória da administração.

Rafaela Costa Cruz, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Administração pelo Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais

Professora do Departamento de Administração da Universidade Federal de Uberlândia

 

Principais interesses de pesquisa: cotidiano e conflito organizacional, representações sociais, memória da administração e antropologia do consumo.

Wescley Silva Xavier, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Administração pelo Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais.

Doutorando do Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais.

Interesse nas áreas es estudos organizacionais, simbolismo, espaço, memória e história oral.

Alexandre de Pádua Carrieri, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Administração pela Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais

Professor do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Minas Gerais

Gusttavo Cesar Oliveira Lima, Fundação Comunitária de Ensino Superior de Itabira

Mestre em Administração pelo Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais

Professor da Faculdade de Ciências Administrativas e Contábeis de Itabira da Fundação Comunitária de Ensino Superior de Itabira.

 

Interesses de pesquisa: Identidade, História, Memória e Trabalho.

Published

2011-07-22

Issue

Section

Human and Social Management