MÔNICA CAVALCANTE’S LEGACY TO BRAZILIAN TEXT LINGUISTICS
Keywords:
Texto, Coerência, Contexto, Linguística textual, Ensino de língua portuguesaAbstract
This article aims to present the general lines of Mônica Cavalcante’s theoretical-methodological proposal for text linguistics, focusing on coherence in context. The presentation highlights four defining factors of contextual relationships: discourse, argumentation, communicative contract and technodiscursivity. The way in which these elements overlap is illustrated through an analysis of a video posted on social networks. Furthermore, the impact of the author’s ideas on the relationships between text linguistics and Portuguese language teaching is also shown.
Downloads
References
ADAM, Jean-Michel. Les textes: types et prototypes. Paris: Naham, 1992.
ADAM, Jean-Michel. Textos, tipos e protótipos. Tradução Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2019.
AMOSSY, Ruth. Argumentação e análise do discurso: perspectivas teóricas e recortes disciplinares. Tradução Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio Ferreira. EID&A, Ilhéus, n. 1, p. 129-144, nov. 2011.
AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Tradução Eduardo Lopes Piris et al. São Paulo: Contexto, 2018.
BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BEAUGRANDE, Robert-Alain; DRESSLER, Wolfgang. Introduction to text linguistics. Londres e Nova York: Longman, 1981.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes Editores, 2006.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Expressões indiciais em contextos de uso: por uma caracterização dos dêiticos discursivos. 205p. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2000.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Expressões referenciais – uma proposta classificatória. Caderno de estudos linguísticos. Campinas, n. 44, p. 105-118, jan/jun 2003.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Mônica Magalhães Cavalcante. In: CAPISTRANO JÚNIOR, Rivaldo; ELIAS, Vanda Maria (Org.). O que é o que faz a linguística textual. Coleção “O que é e o que se faz”. v. 1 Natal: EDUFRN, 2023, p. 168-192.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; CUSTÓDIO Filho, Valdinar; BRITO, Mariza Angélica Paiva. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva. O ensino em textos de incitação à ação: um olhar argumentativo. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 11, n. 1, p. 121-136, 2020.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; CUSTÓDIO Filho, Valdinar. Interatividade e ciberviolência – o ensino de tecnotextos. In: ELIAS, Vanda Maria; CABRAL, Ana Lúcia Tinoco; SOARES, Andréa Pisan (Org.). O descritivo e outros temas: uma homenagem a Sueli Cristina Marquesi. Campinas: Pontes Editores, 2023, p. 87-101.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; et al. Desafios da linguística textual no Brasil. Intersecções, Jundiaí, v. 18, n. 1, p. 7-25, fev. 2016.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; et al. O texto e suas propriedades: definindo perspectivas para análise. (Con)textos Linguísticos. Vitória, v. 13, n. 25, p. 25-39, 2019.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; et al. Linguística textual e argumentação. Campinas: Pontes, 2020.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes, 2022.
CHARAUDEAU, Patrick. O contrato de comunicação na sala de aula. Tradução Cristian Nicolas Gouraud. Inter-Ação, Goiânia, v. 37, n. 1, p. 1-14, jan./jun. 2012.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
CUSTÓDIO Filho, Valdinar. Expressões referenciais em textos escolares: a questão da (in)adequação. 2006. 110 f. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós Graduação em Linguística) - Universidade Federal do Ceará.
HANKS, William F. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. In: BENTES, Anna Christina; REZENDE, Renato C.; MACHADO, Marco Antônio Rosa. (Org.). São Paulo: Cortez, 2008.
KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
KOCH, Ingedore Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Texto e coerência. São Paulo: Cortez, 1989.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2009.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2018.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MUNIZ-LIMA, Isabel. Modos de interação em contexto digital. 2022. 179f. (Doutorado em Linguística). Universidade Federal do Ceará, 2022.
OLIVEIRA, Flávia Cristina Cândido. Um estudo sobre a caracterização do gênero redação do Enem. 2016. Tese (Doutorado em Programa de Pós Graduação Em Linguística) - Universidade Federal do Ceará.
PAVEAU, Marie-Anne. Realidade e discursividade: outras dimensões para a teoria do discurso. Tradução Jéssica Oliveira Fernandes e Rafael Lima de Oliveira. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva (Org.). Texto, discurso e argumentação: traduções. Campinas, Pontes, 2020, p. 15-40.
PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. COSTA, Julia Lourenço; BARONAS, Roberto Leiser (Org.). Campinas: Pontes Editores, 2021.
RABATEL, Alain. Homo narrans: por uma abordagem enunciativa e interacionista da narrativa. v. 1: pontos de vista e lógica da narração – teoria e análise. Tradução Maria das Graças Soares Rodrigues, Luis Passeggi, João Gomes da Silva Neto. São Paulo: Cortez, 2016.
SÁ, Kleiane Bezerra. Coerência e articulação tópica: uma análise a partir de redações do Enem. 2018. Tese (Doutorado em Programa de Pós Graduação em Linguística) - Universidade Federal do Ceará.
TEIXEIRA, Jeannie Fontes. Estratégias de referenciação em textos multimodais: contribuições da imagem na construção referencial do infográfico. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal do Ceará.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Valdinar Custódio Filho, Vanda Maria Elias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.